Beneficis del col·lagen

A partir de complir els 30, la producció de col·lagen disminuïx i comencen a aparéixer les primeres arrugues. T’expliquem els beneficis que té prendre col·lagen.

a examen

4 agost 2020

Compartix

Què és el col·lagen?

El col·lagen és la proteïna més abundant de la nostra pell i ossos. Exercix un bon nombre de funcions importants i està present en els nostres ossos, tendons, lligaments, cartílag o pell. És una substància fonamental per al bon manteniment i funcionament d’estos teixits. El col·lagen aporta resistència a la pressió, elasticitat i flexibilitat. Amb el pas dels anys, la producció d’esta proteïna natural per part de les cèl·lules que el generen es reduïx i es deteriora. És llavors quan sorgix la flaccidesa en la pell, les arrugues i els problemes en les articulacions.

Hi ha certs hàbits que poden afectar la producció de col·lagen, com ara fumar, l’exposició prolongada al sol, una dieta poc saludable i patir algunes malalties. Els suplements de col·lagen s’han fet populars els últims anys. La majoria estan hidrolitzats, és a dir, el col·lagen s’ha descompost per a facilitar que l’organisme l’absorbisca. El col·lagen també es troba en molts productes de bellesa i cremes per a la cura de la pell.

El col·lagen en la dieta diària

A més d’ingerir algun suplement, hi ha molts aliments que podem consumir per a augmentar la producció de col·lagen. La font natural d’obtenció d’esta proteïna es troba principalment en la pell i les articulacions dels mamífers (pollastre, vaca, bou, porc, etc.) i en el peix (pell i espines). Els peus de porc i el caldo elaborat amb ossos són rics en col·lagen, però també poden ajudar a produir col·lagen les clares de l’ou, ja que tenen grans quantitats de prolina, un dels aminoàcids més importants perquè el cos produïsca col·lagen de forma natural. Taronges, mandarines o llimes també tenen un paper clau, ja que la vitamina C és important a l’hora de sintetitzar el col·lagen, igual com les tomaques, les baies o les fruites tropicals. Alguns estudis apunten que les verdures de fulles verdes, com l’espinac, la col rissada o les bledes, augmenten la producció de procol·lagen.

Propietats del col·lagen

  1. Millora la salut de la pell: enfortix la pell i pot beneficiar l’elasticitat i la hidratació. Alguns estudis han demostrat que els pèptids de col·lagen poden ajudar a retardar l’envelliment de la pell, ja que reduïxen les arrugues i la sequedat.
  2. Contribuïx al funcionament normal del cartílag i al benestar de les articulacions.
  3. Contribuïx al benestar ossi: el col·lagen dona estructura i ajuda que els ossos es mantinguen forts.
  4. Activa el sistema muscular: entre l’1% i el 10% del teixit muscular es compon de col·lagen. Esta proteïna és necessària perquè els músculs es mantinguen forts i funcionen correctament. Molts esportistes prenen suplements de col·lagen per a millorar el seu rendiment esportiu i disminuir el risc de lesions, ja que este enfortix les articulacions i els lligaments.


És bo per a la salut prendre col·lagen?

Prendre col·lagen hidrolitzat ajuda a crear proteïnes en el cos perquè ingerim una bona quantitat d’aminoàcids, però no aporten col·lagen com a tal. Per a assimilar-los millor, caldria acompanyar-lo amb vitamina C. Els suplements de col·lagen són segurs per a les persones sanes. En cas de patir al·lèrgia al peix, caldria buscar un col·lagen derivat del pollastre, el porc o la vaca. Els estudis diuen que la dosi ideal de col·lagen és d’entre 8 i 10 grams diaris.