Propietats de la remolatxa

Coneixem com “remolatxa” l’arrel gran i carnosa que creix dins de la planta que li dona nom. Este vegetal de gust dolç es caracteritza per tindre una pell suau i fina, així com un color entre rosa i violeta.

saber comprar

16 juliol 2019

Compartix


N’hi ha tres varietats: la remolatxa comuna o roja, que és la que consumim com a hortalissa; la remolatxa de sucre, d’un color més blanquinós; i la remolatxa farratgera, que és utilitzada en l’alimentació animal.

Què és la remolatxa?

L’arrel de la remolatxa (Beta vulgaris) és en realitat la part inferior de la tija d’esta planta que prové de l’Europa mediterrània i occidental. El seu consum es remunta a la prehistòria, primer les fulles i, posteriorment, la part subterrània d’algunes varietats. Més tard, en la Grècia clàssica, les arrels de la remolatxa eren llargues, blanques o roges, però sempre dolces. La varietat grossa i roja, la que mengem hui, va aparéixer poc abans del segle XVI.


Els dos grans productors de “remolatxa de taula”, és a dir, la que utilitzem en cuina, són França i Itàlia. A Espanya es produïx a les regions del nord, el centre i l’est durant l’hivern, mentre que a la primavera i estiu la seua producció se centra a la zona andalusa.

Beneficis de la remolatxa

És rica en àcid fòlic, que contribuïx al creixement dels teixits materns durant l’embaràs. A més, ajuda a disminuir el cansament i la fatiga i contribuïx al funcionament normal del sistema immunitari.




És font de manganés, que contribuïx al manteniment dels ossos en condicions normals i protegix les cèl•lules enfront del mal oxidatiu.

A més, la quantitat de fibra que conté este aliment facilita el trànsit intestinal, i així ajuda a previndre problemes de restrenyiment.

El seu ús en la cuina

En cuina, la remolatxa es pot consumir de diferents maneres, i això ens permet experimentar amb ella i crear plats vistosos, saludables i saborosos.


Si volem que el producte conserve totes les propietats, podem consumir la remolatxa crua. Es pot tallar a daus, laminar o ratllar. Adoba-la al gust, bé amb un raget d’oli d’oliva o amb llima, pebre, all… Pots combinar-la amb els vegetals que més t’agraden i preparar-te una ensalada deliciosa.


D’altra banda, un dels mètodes de consum més habituals és la cocció al vapor, que també ens permet conservar-ne els nutrients. Una vegada cuita pots fer plats deliciosos com ara puré, hummus, risotto o gaspatxo.


Els sucs détox s’han posat cada vegada més de moda i la remolatxa és un aliment perfecte per a estos sucs elaborats amb fruites que ens ajuden a netejar l’organisme. Només has de retirar-ne les fulles, la punta de l’arrel, la pell i llavar-la bé. Talla-la a trossets i fica-la a la liquadora en companyia d’un got d’aigua i el suc d’una llima. Només falta batre-ho tot, endolcir-ho al gust i disfrutar d’un batut depuratiu sa i refrescant.