Els experts advertixen que en 2030 l’obesitat afectarà una de cada dos persones, si no es prenen mesures contra esta malaltia.

tema del mes

4 gener 2019

Compartix

L’obesitat és un dels problemes de salut pública més grans que hi ha al nostre país. Els experts advertixen que en 2030 l’obesitat afectarà una de cada dos persones, si no es prenen mesures contra esta epidèmia. A més, serà la primera vegada que les expectatives de vida dels fills seran inferiors a les dels pares.

 Però no cal anar-se’n tan lluny en el temps. Hui en dia, Espanya és el segon país de la Unió Europea, després de la Gran Bretanya, que té les taxes d’obesitat més altes. Esta malaltia, la patixen el 25% dels valencians i pot arribar a reduir l’esperança de vida en 10 anys. També el sobrepés, que afecta el 38 % de la població de la Comunitat Valenciana, on destaca l’increment progressiu en les formes d’obesitat més greus, segons dades de la Societat Valenciana d’Endocrinologia, Diabetis i Nutrició.

 LI les generacions futures tampoc se salven d’este problema. La prevalença de sobrepés i l’obesitat a Espanya de la població infantil se situa per damunt de la mitjana mundial, amb un 23,3 % i un 18,1 %, respectivament, segons les dades arreplegades en l’estudi ALADINO. L’Organització Mundial de la Salut (OMS), per la seua banda, xifra la prevalença de l’obesitat en un 13 %, i la del sobrepès, en un 39 %.

 Què és l’obesitat? 

L’obesitat és una malaltia crònica que es caracteritza per l’acumulació anormal i excessiva de greix que pot afectar l’estat de salut, tant de xiquetes com d’adults, i s’ha convertit en un dels principals reptes de la salut pública al segle XXI. S’associav a un risc més alt de patir malalties cardiovasculars, hipertensió, diabetis i apnea del son, segons els experts.

Què hi podem fer?

 Endocrins i nutricionistes advertixen que la lluita contra l’obesitat i el sobrepés no és per una qüestió “estètica o de bàscula”, sinó de salut, ja que són malalties cròniques. I que la solució, que comporta un canvi d’hàbits per a tota la vida, l’ha d’assumir tota la ciutadania, ja que es tracta d’un problema social i no només mèdic.

 Per a intentar donar solució a este problema, l’Hospital La Fe i Consum han posat en marxa el Projecte #ActiSaludable d’investigació, de forma pilot, a la localitat valenciana d’Alcàsser, dins de la Càtedra Consum-Hospital La Fe que va començar el mes de juny de 2017, per a promocionar hàbits de vida saludables i reduir el sobrepés, l’obesitat i el sedentarisme. Es tracta d’una recerca multidisciplinar que compta, a més, amb la implicació de l’Institut d’Investigació Sanitària La Fe, la Fundació Lluís Alcanyís-UV i l’Ajuntament d’Alcàsser, a més del centre de salut, les farmàcies, escoles, ampes i associacions municipals d’esta localitat.

 El Projecte #ActiSaludable consistirà a detectar la malaltia entre els habitants d’Alcàsser, sensibilitzar-los per a combatre-la i promoure rutes saludables pel poble que estimulen la realització d’exercici físic durant un any i mig, entre altres actuacions. Es farà ús de la tecnologia Bigdata per a millorar el coneixement de l’estat de salut de la població i així poder extrapolar més tard, en un futur, este projecte a altres poblacions valencianes. Este projecte, i la Càtedra ConsumLa Fe, estan alineats amb els objectius de l’estratègia NAOS (Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat).

 10 consells per a menjari estar bé

1. Mastega a poc a poc i fes 5 menjades al dia

2. Consumix fruita i verdura, almenys, 5 peces al dia

3. Menja peix 3 vegades a la setmana, especialment el blau, que té Omega 3

4. Consumix carn, però que siga poc grassa, com ara pollastre, gall dindi o conill

5. Evita els greixos saturats i opta pels “saludables” o d’origen vegetal, com l’oli d’oliva, i evita els fregits

6. Els lactis, millor desnatats o baixos en greixos

7. Consumix productes antioxidants, rics en vitamina C

8. Posa’t horaris per a les menjades i evita fer sopars abundants i massa tard

9. Beu molta aigua i evita prendre refrescos i begudes ensucrades

10. Fes exercici




Alimentos que te ayudan a combatir el estrés

El estrés en sí mismo no es peligroso, ya que forma parte de nuestras vidas y, en cierto modo, es normal padecerlo. Sin embargo, estar expuestos a niveles altos de estrés continuamente tiene sus consecuencias: insomnio, dolores generalizados, depresión, úlceras, e incluso, problemas en la piel y pérdida del cabello... Estos son algunos de los alimentos que nos pueden ayudar a combatir el estrés:

Yogur: Tomar un yogur natural cada día regenera la flora intestinal y favorece la producción de serotonina, la hormona que produce el cerebro y que está íntimamente relacionada la regulación de nuestro estado de ánimo. También es un regulador del sueño, por lo que favorece un sueño apacible al mismo tiempo que controla nuestro estrés y nuestra temperatura corporal.

Avena: La avena es un carbohidrato complejo que ayuda a aumentar los niveles de serotonina en el cerebro. La serotonina es un neurotransmisor responsable de impulsar el estado de ánimo y también la relajación.

Chocolate: Tomar una pequeña cantidad de chocolate negro al día (40-50 gramos) reduce los niveles de hormonas de estrés.


Alimentos relajantes musculares  


El magnesio y el potasio son dos elementos naturales que tienen propiedades como relajantes musculares naturales. Si padecemos de tensiones musculares, lo mejor es buscar aliados en la alimentación  e introducir los plátanos, patatas al horno, almendras, pistachos, calamares, arroz integral y chocolate en nuestra dieta.

Alimentos que nos ayudan a mejorar las defensas

Los vegetales, específicamente los de hoja verde, son los que más cantidad de vitamina B, antioxidantes y energía ofrecen al organismo.

Este tipo de alimentos antioxidantes ayudan a revertir el daño celular que hayan podido causar los radicales libres en el organismo, permitiendo no solo combatir el envejecimiento, sino ayudando al cuerpo a estar más fuerte ante cualquier enfermedad que le pueda atacar. Además, también ofrecen calcio, fósforo, hierro y fibra, que son sinónimo de energía para que el cuerpo humano funcione correctamente. Prevenir la gripe, infecciones, generar vitalidad, sentirnos más sanos y tener más energía, son algunos de los beneficios que podremos notar  incorporando también vegetales de hojas verdes como los berros, brócoli, espinacas y/o acelgas.