Com acostumar a un xiquet a dormir sol?

Com ensenyem als xiquetes a relaxar-se i a dormir millor                                                  

cures infantils

7 novembre 2018

Compartix

¡A la cama!

Al contrari del que pensa molta gent, tindre actius els xiquets fins a just abans de gitar-se complica molt la conciliació del son. Per a ells mai no és bon moment per a parar, i portar-los al llit en plena acció pot produir enrabiades i discussions.

Igual que els adults, els menuts de la casa necessiten un moment previ de tranquil·litat per a relaxar-se i adormir-se més fàcilment. A continuació, vos donem alguns consells per a aconseguir-ho.

Què podem fer abans de gitar-nos

  •  Moment del bany: és una de les coses que més tranquil·litzen el xiquet, sobretot, els bebés. Intenta que el moment siga relaxat i aprofita pera conversar amb ell sobre com li ha anat el dia.
  • El sopar: es recomana sopar, almenys, una hora abans de gitar-se. Aliments com els ous, el peix o la llet ajuden a agafar el son.
  • Televisió i jocs: no es recomana vore la televisió o practicar jocs de molta activitat just abans de dormir. En comptes d’això, podem aprofitar per a llegir contes amb ells, modelar plastilina i, fins i tot, pintar.
  • 15 minuts: avisar el xiquet una miqueta abans de dormir l’ajuda a preparar-se i a acabar el que està fent. Si esteu enfadats, intenta fer les paus abans que es gite, enfadar-se no beneficia la conciliació del son.

 Tècniques de relaxació amb xiquets de 0 a 3 anys

A pesar que encara no siguen conscients de la relaxació, els podem inculcar rutines diàries que els ajudaran a adormir-se de manera més calmada.

 

Gitat al bressol o al llit, li podem contar un conte o simplement parlar-li del que ens vinga de gust de manera relaxada. Al mateix temps, podem aprofit arper a fer-li un massatge a les manetes o a les cames. És important que el xiquet senta el contacte físic, però no bressolant-lo als braços, sinó estant al seu costat. Això reforça la seua independència.

 

És important, per a aconseguir que el xiquet es relaxe, que nosaltres també estiguem relaxats. Els nostres gestos i estat d’ànim també transmeten.


¡A la cama!
¡A la cama!

Tècniques de relaxació per axiquets de 3 a 7 anys

A estes edats, els xiquets ja volen demostrar que són majors i és el moment perfecte per a treballar tècniques de relaxació guiada. Aconseguire que el xiquet controle la respiració i que puga integrar-ho com una part essencial en el seu dia a dia.

 

Com ho podem aconseguir? En un ambient tranquil, amb una llum tènue i, fins i tot, amb una miqueta de música relaxant, podem jugar amb la seua imaginació al mateix temps que el xiquet treballa el seu cos. La clau està a fer moviments lents i calmats.

·        La tortuga: treballa moviments lents de mans i braços, amb tensions en coll i muscles. Li contem un conte amb la tortuga com a protagonista que va passejant pel bosc i quan es troba una amenaça amaga el cap dins de la closca. El xiquet ha de simular el moviment. D’esta manera, li ensenyem a exercitar la tensiómuscular i a relaxar-la després.

·        El globus: es tracta de jugar que som un globus que va unflant-se a poc a poc de manera que els braços i les cames es van fent grans alhora que respirem molt lentament. Després, el globus es desunfla de la mateixa manera.

·        La formiga: demanem al xiquet que vaja encongint els braços i les cames i que es faça cada vegada més xicotet i, després, li demanem que es convertisca en un altre animal. D’esta manera fem el mateix, tibar i relaxar elsmúsculs.

·        El peluix, un altre gran aliat; li podem demanar que abrace el peluix molt fort, per demostrar-li com el vol. És una altra manera de tibar i relaxar sense que se n’adone.

·        Imaginació visual: per als més grans, tancar els ulls i inventar-se junts un lloc relaxant, explicar-ho amb tot tipus de detalls: quina olor fa, quins sons escoltem, etc. pot ser una altra manera de calmar-se.

·        Riure: riure és un dels millors calmants naturals. Quan riem molt,el cos es relaxa, així que, tots a riure!


¡A la cama!

Tècniques de relaxació per als més grans, de 7 a 12 anys

En esta etapa, el xiquet és totalment conscient del que és una tècnica de relaxació i ha d’entendre que li servirà per a relaxar-se, no només a l’hora de gitar-se, sinó en qualsevol situació que se li presente.

 

Demana-li que tanque els ulls i que s’imagine en un lloc agradable. Deixa-li uns segons perquè s’ho imagine i, si té ganes, et pot contar el que veu. És en esta edat quan pot començar a focalitzar les seues sensacions amb frases com:

  1. “Fixa’t en el braç dret i nota com sents una calor agradable”.“El notes una miqueta més calent que la resta del cos?”
  2. “Sent com el teu braç pesa molt, com si fora de ferro”.
  3. “Estàs relaxat i tranquil”.

També podem provar amb exercicis de tensió-distensió, del tipus:

  • Imaginar que algú ens està estirant les extremitats i de sobte ens amolla. Això els ajuda a crear una sensació molt agradable en els músculs.
  • Esprémer una taronja: una cosa tan senzilla com imaginar que esprems una taronja amb la mà, estrenyent-la amb totes les forces és un exercici fantàstic per a tibar i relaxar.