Mètode Montessori: què és i com es pot aplicar

Mètode Montessori: coneix com esta metodologia educativa ajuda els xiquets a desenvolupar habilitats cognitives, socials i emocionals de manera efectiva.

cures infantils

Compartix


La pedagogia Montessori és una proposta pedagògica que va impulsar l’educadora italiana María Montessori. El sistema, innovador i allunyat dels mètodes tradicionals, proposa estimular la proactivitat dels xiquets durant el seu desenvolupament tant en les escoles com en la mateixa casa. Però, et deus preguntar... en què consistix la metodologia Montessori i en què es diferencia d’altres tècniques educatives?

En què consistix la metodologia Montessori?

El mètode Montessori se centra a establir una relació de tu a tu amb els més menuts, en contra de la posició d’autoritat davant dels xiquets que solen tindre els adults en els sistemes educatius tradicionals. En este sentit, l’educació Montessori establix un aprenentatge mutu que s’emmarca en un esquema horitzontal. Segons esta metodologia, l’espai ha de ser segur i ordenat per tal de potenciar les capacitats d’exploració i descobriment de l’infant, que també ha de tindre la llibertat per a desenvolupar-se i aprendre al seu ritme.

El mètode Montessori pot implementar-se en conjunt i per complet, o introduir-se a poc a poc en entorns més propis de l’educació tradicional. Això demostra que esta pedagogia també pot enriquir altres pràctiques educatives. A més,  hi ha investigacions científiques actuals que continuen validant cada dia este mètode educatiu i tots els seus beneficis.

Com es pot aplicar el mètode Montessori en casa?

Si et preguntes com es pot aplicar el mètode Montessori en casa, hi ha activitats que es poden adaptar a la llar i que poden estimular la curiositat, la creativitat i la capacitat d’aprenentatge de cada infant. Estes són algunes claus del mètode:

  • Llibertat d’obstacles i mobiliari adaptable. Perquè el xiquet es puga moure amb total llibertat, l’entorn ha d’estar lliure d’obstacles i els mobles s’han d’adaptar a l’altura del menut. El moviment és molt important en este sentit, ja que ajuda en l’aprenentatge i millora la capacitat de retenció de conceptes. L’ús de les mans és, a més, un magnífic canal d’entrada d’informació al cervell.
  • Lliure elecció. Les decisions personals del xiquet són rellevants i les que guien el seu aprenentatge. És ell qui tria l’activitat que vol fer dins de les possibilitats que se li presenten, fet que fomenta la seua independència. Aprén fent les coses per si mateix.
  • Seguretat, orde i higiene. La pedagogia Montessori també es basa en el respecte i la cura pel món que envolta el xiquet. Per a reforçar eixos valors, l’entorn del xiquet ha de ser segur, net, ordenat i lluminós. Este tipus d’espai també propiciarà la investigació i l’aprenentatge del menut.
  • La lectura com a ferramenta d’aprenentatge. La lectura és molt important per a la infància. La diferència és que, amb esta metodologia, els llibres i els contes infantils seleccionats no es basen en històries de fantasia, sinó que proposen posar el focus en temes reals, amb els quals el xiquet es puga identificar.
  • Protagonisme dels sentits. Els sentits són crucials per a conéixer el món, per això es facilitarà que el xiquet experimente amb objectes i materials que l’ajuden a desenvolupar-los. Els anomenats “períodes sensitius”, també denominades “finestres d’aprenentatge”, són aquelles etapes en les quals el xiquet mostra un interés especial o un entusiasme concret per una àrea determinada. Hi ha materials Montessori específics, com el panell sensorial, que es poden utilitzar.
  • El rol de l’adult: un guia. L’educació Montessori, ja ho hem avançat, busca la igualtat entre adults i xiquets. Eixe és el motiu pel qual durant el procés d’aprenentatge l’adult és un simple guia que, des de la humilitat, el respecte i l’observació, participa en el joc. És fonamental tindre en compte els interessos, les habilitats i les necessitats del menut; això sí, per a facilitar-li el que necessite.
  • Activitats a l’aire lliure. Els més menuts disfruten molt de la natura, per això els espais oberts són ideals per a ampliar el seu entorn d’estudi i que observen i descobrisquen altres llocs. La llibertat d’investigar, experimentar, fer preguntes i descobrir respostes per si mateixos és clau en el mètode Montessori.
  • Impulsar la col·laboració. El xiquet també aprén a treballar en equip, a compartir i a respectar els altres. En este sentit, pot ser útil planificar activitats en grup o jocs cooperatius.



Avantatges de la pedagogia Montessori

L’educació Montessori té molts beneficis i variats, i resulten molt interessants en el procés d’aprenentatge dels xiquets:

  • Els entorns feliços i alegres en els quals es fomenta el respecte fan que els xiquets cresquen i aprenguen de manera sana.
  • En la pedagogia Montessori, l’amor per la natura, la cura de l’entorn, la humilitat o l’orde són valors fonamentals, i així es traslladen als menuts.
  • És el xiquet qui, lliurement, tria el seu propi ritme i va fent en funció de les seues necessitats, fet que reforça la seua independència i autonomia.
  • El fet que s’experimente l’entorn, s’explore i s’observe  fa que els xiquets tinguen una actitud més proactiva que la que hi ha en els mètodes tradicionals.
  • Els avantatges d’esta educació també arriben fins a l’adult, que desenvolupa altres capacitats socials i aprén a educar des d’una mirada més humil.