Aplicacions per a analitzar productes, faciliten la compra al supermercat?

Descobrix com les aplicacions d’escaneig d’aliments simplifiquen les compres en el supermercat, ja que proporcionen informació detallada dels productes a l’instant.

saber comprar

Compartix


Què és una app per a analitzar aliments?

Cada vegada ocorre amb més freqüència un fenomen que no passa inadvertit, que és el de vore la gent en els supermercats amb el telèfon a la mà, escanejant els codis de barres dels productes abans de comprar-los. Estes apps permeten analitzar els aliments per ajudar els possibles compradors i compradores a estar més informats i conscients del producte que volen adquirir, i, alhora, influïxen en la seua decisió de compra futura.

El funcionament és molt senzill: el consumidor escaneja el codi de barres dels productes amb la càmera del mòbil. A continuació, l’app en genera una fitxa senzilla en la qual valora els aspectes nutricionals de l’aliment i indica si és saludable o no. Si el resultat és negatiu, l’app recomana un producte semblant però més saludable.

Estes aplicacions per a escanejar aliments es descarreguen gratuïtament al telèfon mòbil i fan servir criteris diversos per a valorar els productes. Entre els més rellevants, n’analitzen el valor nutricional, el grau de processament o els additius que contenen.

Quines són les aplicacions més rellevants per a analitzar els aliments?

Les tres aplicacions més reconegudes pels usuaris i usuàries i que han tingut més èxit fins ara són Yuka; El CoCo, que agafa el nom d’El Consumidor Consciente, i MyRealFood, que té al capdavant el nutricionista, divulgador i creador del moviment Realfooding Carlos Ríos. L’ Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) les ha analitzades per avaluar si complixen de veres l’objectiu per al qual s’han dissenyat o si, per contra, poden portar els consumidors a equívocs. Les conclusions de l’organització són que poden ser una bona ferramenta, però oferixen “informació incompleta”.

  • Yuka: Prioritza els ingredients, els additius i els productes bio. És la primera app que ha irromput a Espanya, on ja suma 1,5 milions de descàrregues. Assigna una nota als productes del 0 al 100 a partir de tres criteris: la qualitat nutritiva que s’obté amb l’anàlisi dels ingredients pel mètode Nutriscore (representat pels colors del semàfor); el nivell de risc que té, segons diuen, a partir d’uns estudis independents, i, en tercer lloc, si es tracta d’un producte amb l’etiqueta bio europea.
  • ElCoCo: Està enfocada al grau de processament i de qualitat nutricional. Esta app, igual que Yuka, analitza els ingredients a partir de Nutriscore (per colors) i, a més a més, mesura d’1 a 4, per mitjà del denominat índex Nova, el grau de processament d’un producte, on 4 representa la categoria d’ultraprocessat.
  • My Real Food: Té els ultraprocessats en el punt de mira. Menjar real (productes frescos), bon processameent i ultraprocessament (inclou ingredients no saludables) és la principal classificació dels productes que analitza l’aplicació, utilitzant "una adaptació del sistema NOVA”, a més de proporcionar la informació nutricional i d’advertir, amb un sistema de segells negres, si un aliment és alt en calories o en sucres, per exemple.



Estes aplicacions nutricionals són beneficioses?

El problema que comporta l’ús d’estes apps és que, si els criteris de què partixen per analitzar no són científics i introduïxen variables que no estan relacionades amb la qualitat nutricional del producte, els consumidors poden rebutjar productes perfectament saludables, només perquè l’aplicació els aconsella evitar-los.

Lluny de contribuir a educar el consumidor, l’ús d’estes apps pot generar encara més incer-tesa i potenciar la desinformació. Estes aplicacions tenen sistemes de classificació d’ali-ments que poden presentar àrees de millora, per la qual cosa cal tindre cautela a l’hora d’interpretar la classificació d’alguns tipus de productes. A tall d’exemple: uns aliments processats que són adequats nutricionalment, com les con-serves de peix, podrien classificar-se igual que una beguda carbonatada sense sucre seguint els algorismes d’estos sistemes de classificació.

En conclusió, estes apps generen un gran impacte en el gran consum: faciliten al consumidor triar la compra de manera més informada, creen l’hàbit en la lectura d’etiquetes dels productes abans de comprar-los i fan que augmente el coneixement de productes alternatius als habitualment valorats més positivament.