Begudes vegetals: tipus i comparativa

Coneix quins són els principals tipus de begudes vegetals que podem trobar en el mercat.

a examen

20 febrer 2020

Compartix

Tipus begudes vegetals

Fa uns anys, l’oferta de begudes vegetals es reduïa pràcticament a les begudes de soja, però esta tendència ha anat creixent i actualment la gamma és bastant més extensa. Avena, arròs, ametla, etc. en són algunes.

Però, independentment de quants tipus de begudes hi ha d’este tipus, la pregunta és: què ens aporten? Són un bon substitut de la llet? Descobrim-ho.

Beneficis de les begudes vegetals

El primer que hem de fer és anomenar-les pel seu nom. Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació (FAO), el terme llet només es pot aplicar a “la secreció mamària normal d’animals lleters obtinguda mitjançant un munyiment o més sense cap tipus d’addició o extracció, destinada al consum en forma de llet líquida o a elaboració ulterior”.

Dit això, i matisant que les begudes vegetals no són substitutes de la llet en cap cas, vegem quina és realment la seua aportació nutricional:

- Greixos: el contingut en greix de les begudes vegetals sol ser inferior que en lallet.

- Sucre: cada marca i referència formula el seu producte d’una manera diferent;hi ha referències amb sucre afegit i d’altres sense sucre afegit, mentre que lallet presenta el sucre de manera natural i no se’n pot afegir.

- Proteïnes: la quantitat varia molt en funció del vegetal. Només la beguda de soja aporta una quantitat de proteïnes similar a la llet, mentre que, en la resta, la quantitat de proteïnes és molt baixa.

- Calci: llevat que comprem begudes vegetals enriquides amb calci, la llet presenta de manera natural una quantitat de calci més alta.


Per tant, si tenim en compte que una beguda vegetal no pot substituir la llet en cap cas, estes poden ser una bona opció per a persones que presenten algun tipus d’intolerància o al·lèrgia alimentària a la lactosa i/o a la proteïna de la llet o per a aquells que vulguen reduir o evitar el consum d’aliments d’origen animal, siga pel motiu que siga.



Propietats de la beguda d’avena

És una beguda amb un contingut baix en greixos saturats que, a més, aporta betaglucan, cosa que la fa especialment indicada per a dietes de control del colesterol, ja que ajuda al seu manteniment en sang.

Propietats de la beguda d’ametles

Les ametles ens aporten àcids grassos monoinsaturats, que contribuïxen a mantindre els nivells de colesterol LDL. La beguda elaborada amb ametles és baixa en greixos, però també en proteïnes. Per tant, caldrà recórrer a altres fonts per a obtindre els nutrients diaris necessaris.

Propietats de la beguda de coco

Similar a la beguda d’ametles, es presenta com baixa en greixos, però no hem d’oblidar mai que la seua falta de proteïnes s’ha de suplir obtenint-les d’altres fonts. També és important conéixer que als dos mesos d’emmagatzematge comença a perdre valor nutricional.

Propietats de la beguda de soja

De totes les begudes vegetals, és la més rica en proteïnes, i contribuïx a una dieta equilibrada. També destaca el seu contingut en isoflavones, que actuen com a antioxidant en l’organisme.

Propietats de la beguda d'arròs

Aporta una mica menys de calories que la llet de vaca i és la que més se li acosta en aportació calòrica, encara que la majoria de les calories procedixen dels sucres que té.