Beneficis del gingebre

El gingebre l’han utilitzat moltes cultures durant segles per les propietats medicinals que té. Explorem les diverses maneres d’incorporar-ne en els menjars i t’ensenyem a consumir-lo en el dia a dia.

a examen

22 maig 2020

Compartix

El gingebre ha passat de ser un ingredient que fa uns anys associàvem quasi exclusivament a la cuina asiàtica a passar a formar part del nostre rebost. És una planta de fulles llargues amb boniques flors porpra, encara que la part que aporta els efectes saludables pels quals s’ha fet tan popular és la tija, que creix de forma horitzontal. Creix en totes les regions tropicals del món i és característica dels països del sud-est asiàtic, on s’ha utilitzat com a planta medicinal i també en la cuina des de sempre. El gingebre va arribar a Europa durant el comerç d’espècies i ja va ser utilitzat pels grecs i romansantics. El seu consum s’ha estés hui per Occident i cada vegada són més les persones que l’han incorporat a la dieta.

Com s’ha de prendre el gingebre?

A Occident, el gingebre s’utilitza fresc, sec o també en pols per a adobar plats dolços, com ara caramels o alguns tipus de galetes. També està present en el gingerale. El seu sabor i aroma picants el convertixen en un ingredient perfecte per a moldre’l o ratllar-lo i utilitzar-lo com a espècia. Es pot  incloure en salses o acompanyant altres plats principals. També és molt comú veure’l com a element principal en un te acompanyat de mel i llima. En la cuina asiàtica és molt utilitzat, sobretot a la Xina, al Japó i a l’Índia, on s’ha convertit en un dels ingredients insígnia. Perquè ens fem una idea del que suposa este aliment, en estos països el gingebre és com l’all per a la cuina mediterrània.

Usos medicinals del gingebre

La medicina tradicional xinesa ha utilitzat el gingebre amb freqüència per les propietats que se li atribuïxen. Segons els Quaderns de la Fundació Dr. Antonio Esteve, entitat que té com a objectiu estimular el progrés de la farmacoterapèutica per mitjà de la comunicació i la discussió científica, estossón alguns dels seus principals beneficis:


  • Problemes digestius: elgingebre és bo per a afavorir la digestió, ja queels compostos fenòlics del gingebre ajuden a alleujar la irritació gastrointestinal, estimulen la producció de saliva i la bilis i suprimixen les contraccions gàstriques.
  • Contra les nàusees: consumir gingebre podria reduir les nàusees, per això es recomana a les dones embarassades. S’han fet estudis en què es va observar que aquelles dones embarassades que havien pres gingebre referien tindre menys nàusees que les que van rebre placebo.
  • Dolors menstruals: elte de gingebre és un remei popular utilitzaten molts països per a tractar els refredats i alleujar els dolors menstruals
  • Antinflamatori: el gingebre s’ha utilitzat durant segles per a reduir la inflamació i es creu que és efectiu contra el dolor muscular provocat durant l’exercici físic.
  • Reduïx els nivells de sucre:s’ha demostrat que el gingebre reduïx els nivells de sucre en sang i millora diversos factors de risc en les cardiopaties dels pacients amb diabetis de tipus 2.
  • Infeccions: el gingerol, la substància bioactiva que es troba en el gingebre fresc, pot disminuir el risc d’infeccions. És efectiu contra els bacteris orals relacionats amb les malalties inflamatòries i periodontals, com la gingivitis i la periodontitis.
  • Grip i refredats: el gingebre té beneficis per al sistema immunològic, així que ajuda l’organisme a mantindre a ratlla els refredats i les lsgrips.Els emplastres de gingebre són útils en el tractament del refredat comú per a millorar la producció d’esput.
  • Antiestrés:  gràcies a les propietats que conté el cineol, el gingebre ajuda a rebaixar els nivells d’ansietat i regula els estats d’estrès.

Com podem cuinar amb gingebre

El gingebre fresc aguanta fins a tres setmanes en la nevera i fins a un any en el congelador. Si volem que conserve totes les propietats és recomanable embolicar-lo en paper transparent. A l’hora d’utilitzar-lo, li hem de llevar part de la pell i ratllar-lo. Si n’afegim a qualsevol ensalada, carn o peix li donarem un toc oriental deliciós. Un altre ús per a ensalades és fer un adob amb oli d’oliva, unes culleradetes de mel, una tassa de salsa de soja, suc d’una llima, tres alls, tres cullerades de gingebre fresc ratllat, una cullerada de mostassa i pebre negre molt.

També podem afegir gingebre als nostres guisats ratllant-ne un poc i incorporant-lo al sofregit, o bé afegint-n’hi un tros gran mentre es cou i retirant-lo abans de servir. En infusió, amb un poc de mel i llimaens ajuda a alleujar la picor de gola. A més, el podem utilitzaren plats dolços. Són conegudes les galletes de gingebre, però també en podem posar en pastissos i coques.