Embarassada? Cuida el teu bebé des del minut un

Durant els pròxims nou mesos experimentaràs canvis hormonals, físics i psicològics, encaminats perquè el teu bebé es desenvolupe dins teu. Per a vetlar pel seu benestar, fins i tot abans de nàixer, i evitar que estos  canvis et deixen petjada, et donem els següents consells.

cures infantils

17 maig 2017

Compartix

ALIMENTACIÓ

Oblida la idea de menjar per dos. Has de nodrir-te bé, portant una dieta adequada i equilibrada, rica en fruites, verdures i fibra i fent cinc menjades al dia. Durant els tres primers mesos, s’aconsella afegir àcid fòlic a la dieta per a evitar malformacions fetals o espina bífida. Està present en fruita, verdura, cereals integrals i algunes carns.

També pots afegir iode i ferro a la teua dieta. El iode es troba en alguns peixos i en la sal iodada, i ajuda al desenvolupament de la tiroide i del sistema cerebral. I el ferro, present en la carn roja, alguns peixos, les verdures i els llegums, que contribuïx a millorar el sistema immunològic i al desenvolupament cerebral del bebé.
Intenta controlar els desitjos perquè la bàscula no es dispare. L’augment de pes en l’embaràs no ha de superar els 11 o 12 quilos.

ATENCIÓ A LA TOXOPLASMOSI

Per a evitar la toxoplasmosi, a més d’anar amb compte amb els gats, es recomana cuinar bé la carn i no menjar carn crua o poc feta, ni embotits o carns fredes (pernil, xoriço, salami, etc.) ni ous crus, rentar bé les fruites i verdures crues i no consumir llet crua, sempre ha d’estar pasteuritzada.

Intenta controlar els desitjos perquè la bàscula no es dispare

HIDRATACIÓ

Tan important com una bona alimentació és la hidratació durant l’embaràs, ja que ajudarà a la bona formació del bebé. A més d’ajudar-te a evitar altres problemes, com els mals de cap durant el primer trimestre. Encara que el més aconsellable és beure dos litres d’aigua al dia, també es pot alternar amb altres líquids, tipus sucs, infusions o lactis. Però controla el sucre.



ALERTA AMB LES TAQUES FACIALS

Durant les primeres dotze setmanes d’embaràs, la pell del rostre està més sensible, per la qual cosa has de cuidar-la amb productes específics. A més, cal tindre una cura especial amb  la hiperpigmentació (enfosquiment sobtat de la pell) i el melasma (taca d’origen hormonal freqüent entre les embarassades), més evident en les pells fosques que en les clares. Per evitar-ho, utilitza protector solar de factor +50, fins i tot a l’hivern. A partir del tercer mes augmenta la secreció sebàcia de la pell i poden aparéixer granets i impureses. Per a combatre’ls, convé utilitzar productes equilibrants.

DIGUES ADÉU AL TABAC I AL ALCOHOL

Quan fumem, exposem el bebé a substàncies perjudicials com quitrà, monòxid de carboni i nicotina. Concretament, la nicotina reduïx l’oxigen i els nutrients al bebé. L’alcohol, per la seua banda, pot perjudicar el desenvolupament normal del fetus i causar-li problemes congènits.

REDUÏX EL CONSUM DE CAFÉ

Durant el primer i el tercer trimestre de gestació, quasi totes les embarassades se senten cansades i, de vegades, a això s’afig la somnolència. Però no has d’intentar contrarestar esta situació prenent més café, begudes isotòniques ni te, ja que són estimulants que bloquegen l’absorció de ferro, fet que provoca anèmia.


DORMIR BÉ I SUFICIENT

Si per a qualsevol persona dormir les hores adequades és fonamental, encara ho és més si estàs embarassada. A mesura que avance la gestació, pot ser que siga més complicat. Una bona aliada pot ser un coixí de lactància, més allargat i estret, que després podràs utilitzar també amb el bebé. Es recomana dormir sobre el costat esquerre perquè facilita un major flux sanguini cap al bebé, ja que no es comprimixen els grans vasos sanguinis. A més, ajuda a previndre que s’unflen les cames.

FER UN POC D'EXERCICI, FONAMENTAL

Tret que siga un embaràs de risc, fer exercici durant tot l’embaràs t’ajudarà a tu i al bebé. Es recomana caminar, fer ioga, natació, pilates, golf, dansa del ventre… Encara que si tens dubtes, consulta sempre el teu metge.

LES TEMUDES ESTRIES

Has de cuidar la pell del cos per a fer-la més elàstica i que siga capaç d’afrontar “la tibantor” pel creixement del xiquet, que podria provocar l’aparició d’estries. Es recomana aplicar-se cremes específiques, almenys una volta al dia en el pit, l’abdomen, els malucs i els glutis. Una altra “marca de guerra” és la línia alba, una taca vertical que va del melic al pubis i que es pot enfosquir, per la qual cosa és important evitar que li toque el sol.