Com fomentar l'hàbit de la lectura en els més menuts

L'amor pels llibres és un dels millors regals que podem fer-los als nostres fills. Desgraciadament, és una assignatura pendent en moltes llars. La lectura és un hàbit, i per això, es pot entrenar i fomentar. Els pares són els responsables d'aconseguir-ho.

cures infantils

19 abril 2017

Compartix


Perquè el nostre cervell gaudisca de bona salut és necessari que l’exercitem. Tot i això, no sempre li dediquem el temps suficient. S’ha demostrat que la lectura estimula l’activitat cerebral i enfortix les connexions neuronals, i així es convertix en una de les activitats més beneficioses per a la salut.

Un cervell actiu no només acomplix millor les seues funcions, sinó que incrementa la rapidesa de la resposta. Mentre llegim, obliguem el cervell a pensar, a ordenar idees, a interrelacionar conceptes, a exercitar la memòria i a imaginar, i això permet permet millorar la nostra capacitat intel·lectual i a estimular les nostres neurones. La lectura també genera temes de conversa, cosa que facilita la interacció i les relacions socials, un altre aspecte clau per a mantindre el cervell exercitat.

A més, els últims anys han sigut molts els estudis que han relacionat el nivell de lectura i d’escriptura amb un augment de la reserva cognitiva. Això significa que el cervell d’una persona que llig habitualment té més capacitat per a compensar un possible dany cerebral generat per alguna patologia.

Llegir estimula l’activitat cerebral i enfortixles connexions neuronals

Per on podem començar?

Inculcar en els xiquets l’amor per la lectura és un dels millors regals que els podem fer. La lectura afavorix el desenvolupament afectiu i psicològic en els xiquets, els dóna l’oportunitat d’experimentar sensacions i sentiments amb què gaudixen, maduren i aprenen; amb els llibres riuen, somien i viatgen a altres mons; compartixen moments de goig en família i reforcen així el vincle amb els pares... En definitiva, amb la lectura els xiquets creixen en tots els sentits.

Està demostrat que la lectura millora la capacitat i el progrés lingüístic dels més menuts. De fet, com més prompte exposem un xiquet a la lectura, millor serà la seua capacitat lingüística i les seues habilitats. Aprenen les paraules amb més rapidesa, milloren la comprensió i exerciten el cervell per a l’adquisició del llenguatge, que es produïx entre els 10 i els 30 mesos.



L’exposició primerenca dels xiquets al llenguatge narratiu i poètic, als jocs de paraules i a les rimes contribuïx a una apropiació distesa del llenguatge i a la comprensió de les estructures profundes de la llengua materna.

Fomentar la lectura també té altres avantatges per a la salut. Llegir, sobretot relats de ficció, pot ajudar a reduir el nivell d’estrés, que és origen o factor d’empitjorament de moltes malalties neurològiques com ara cefalees, epilèpsies o trastorns del son. A més, llegir un poc abans de dormir pot ajudar a desenvolupar bones rutines d’higiene de son, sobretot si acostumem el cervell a relacionar esta activitat amb l’hora de dormir.

 Els llibres són un company de jocs imprescindible.

10 TRUCS FÀCILS PER A FOMENTAR LA LECTURA EN ELS MÉS MENUTS 


1. Organitzar-se: la desorganització pot estar renyida amb la lectura. Per això els pediatres recorden que és important ajudar els xiquets a organitzar-se el temps i la biblioteca.

2. Ser constants: tots els dies cal reservar un temps per a llegir, en moments relaxats i amb bona disposició per a fer-ho.

3. Demanar consell: és important demanar consell a l’escola, a les biblioteques i a les llibreries sobre els llibres més adequats per a cada xiquet i edat.

4. Escoltar: en les preguntes dels xiquets i els adolescents hi ha la clau per a aprendre sobre els seus gustos i les seues motivacions.

5. Estimular i encoratjar: qualsevol situació pot proporcionar motius per a arribar als llibres. Per això, es recomana deixar sempre llibres a l’abast dels xiquets.

6. Donar exemple: les persones adultes són un model de lectura per a xiquets i joves, que moltes vegades els imiten; és important llegir davant d’ells.

7. Respectar: els xiquets tenen dret a triar. Cal estar pendents dels seus gustos i de com evolucionen.

8. Proposar, no imposar: és millor suggerir que imposar. Cal evitar tractar la lectura com una obligació.

9. Acompanyar: el suport de la família és necessari en totes les edats. No convé deixar els xiquets sols quan aparentment saben llegir.

10. Compartir: L’hàbit de la lectura es contagia llegint amb els xiquets.

 

ELS ERRORS QUE MÉS ES COMETEN 

•  Crear contradiccions entre el mètode de l’escola i el que s’utilitze a casa.

•  Utilitzar textos inadequats per la seua extensió, pel seu interés o pel tema.

•  Introduir un ritme d’aprenentatge excessiu

•  Repetir o ensenyar el que ja sabem, i provocar avorriment.


Font: Associació Espanyola de Pediatria d’Atenció Primària

 (AEPap)