Fruita deshidratada: Propietats i beneficis

Les panses són les fruites deshidratades més conegudes en la nostra gastronomia, però, actualment, esta forma de consum s’ha estés i podem trobar quasi qualsevol varietat de fruita en format dessecat.

a examen

14 novembre 2019

Compartix

Fruta deshidratada: Propiedades y beneficios


Orellanes, dàtils, panses, figues o prunes seques, tomaques seques, mango deshidratat, plàtans, també verdures com la carlota, les pomes o les fruites roges dessecades han anat incorporant-se a la nostra dieta habitual de manera progressiva els últims anys. El seu gust dolç, les possibilitats que oferixen en diferents elaboracions i la facilitat per a conservar-les i transportar-les les convertixen en un aliment molt atractiu.

Propietats

En el procés d’assecatge, ja siga domèstic o industrial, es perden algunes de les propietats de la fruita fresca, però mantenen molts dels nutrients.

 Alt contingut en fibra: afavorixen el funcionament intestinal.
• Font de ferro i potassi: sobretot en la figa seca i les panses.
  Vitamines B i E i altres antioxidants: ajuden a recuperar-se després d’un exercici físic intens.
 Concentració d’hidrats de carboni (sucres): es recomana consumir-les moderadament.

En la cuina

Per la comoditat per a transportar-les, se solen consumir com a snack o per postres, per exemple, acompanyant un iogurt natural, però aporten molt de sabor a receptes més elaborades tant en plats dolços com salats.
Afigen un toc especial a guisats de carn mitigant els sabors més forts amb la dolçor, s’integren molt bé amb altres textures i sabors en ensalades o salses i endolcixen coques o flams de manera natural.

1. Puré d’orellanes
2. Bastela d’aviram amb panses i poma
3. Xampinyons farcits de dàtils i pernil



Fruta deshidratada: Propiedades y beneficios


Com podem deshidratar fruites o verdures en casa

1. Rentem les peces i les torquem. Les pelem i les tallem a rodanxes.

2. Precalfem el forn a 100 °C, amb calor per dalt i per baix i funció ventilador. Escampem les rodanxes i les mantenim al forn fins que queden cruixents. Poden passar unes hores, el temps varia segons l’aigua que continguen. Per exemple, la carabasseta estarà llesta abans que la poma o la pera.

3. Apaguem el forn quan estiguen cruixents i esperem que es refreden del tot. Les desapeguem de la safata amb cura i les conservem en un envàs hermètic. Convé consumir-les prompte, per a evitar que es facen molles.