Propietats del sèsam

Les propietats del sèsam són excel·lents. És una llavor molt aromàtica, font vegetal amb gran contingut de calci i omega 3. Descobrix com la pots consumir.

a examen

14 juliol 2020

Compartix

Què és el sèsam i per a què servix?


El sèsam és una llavoreta que naix de la planta del sèsam. Tot i la seua mida diminuta, és una font de nutrients molt completa. La planta és originària de l’Índia i d’Àfrica, des d’on va arribar a Amèrica transportada pels esclaus, que utilitzaven estes llavors per a espessir una gran varietat de plats i donar-los sabor. Les dones de l’antiga Babilònia menjaven halva, una mescla de mel i llavors de sèsam, per a prolongar la seua joventut i bellesa, i els soldats de Roma feien el mateix per a augmentar la seua fortalesa i energia.

Hi ha diferents varietats de llavors que es distingixen pel color, des de les més blanques fins a la negra. La majoria del sèsam que es produïx a escala mundial s’utilitza per a generar oli comestible, encara que els últims anys s’ha incrementat molt l’ús d’esta llavor en la cuina, especialment en l’elaboració de pastisseria.

Valor nutricional del sèsam

Les llavors de sèsam tenen una elevada quantitat de proteïnes, a més de ser riques en metionina, un aminoàcid essencial. La llavor està formada principalment per àcids grassos insaturats, considerats més beneficiosos que els saturats. A això se suma el seu contingut en lecitina i fitosterols. És font de minerals com ara magnesi, fòsfor, ferro, calci, zinc, potassi i rica en vitamines del grup B com la B1 o tiamina i vitamina E.

Beneficis del sèsam

  1. Gràcies al seu contingut en àcids grassos insaturats, el sèsam contribuïx a reduir els nivells de colesterol i triglicèrids quan es consumix en la proporció adequada, de manera que protegix davant les malalties coronàries.
  2. Pel seu contingut en fibra, també ajuda a regular i millorar la funció intestinal.
  3. La proteïna vegetal de sèsam conté un aminoàcid essencial, la metionina, excel·lent per a incorporar en la dieta de vegetarians i vegans.
  4. El contingut de ferro és d’aproximadament 9 mg/100 g de sèsam. Este micromineral participa en diferents funcions en el nostre organisme: és imprescindible per a transportar l’oxigen, participa en la producció d’hemoglobina i de col·lagen.
  5. El magnesi que ens proporcionen les llavors de sèsam contribuïx al funcionament correcte de nervis i músculs i ens ajuda a mantindre els ossos forts.


Com s’ha de consumir el sèsam?

Les llavors de sèsam se solen utilitzar en l’elaboració de diversos plats com ara sushi, ensalades, woks, pastes, sopes i pastisseria. Per a obtindre’n totes les propietats nutricionals, les podem consumir de formes diferents:

- Torrades i moltes o picades: es poden triturar amb un molinet o bé picar-les amb un morter però sense arribar a moldre-les del tot perquè no perden propietats.
- Beguda vegetal de sèsam: la podem comprar ja preparada en el supermercat o elaborar-la a casa batent 100 grams de sèsam remullats prèviament en 1 litre d’aigua entre 6 i 8 hores. Es cola i s’hi afig algun endolcidor natural. Es pot mantindre en la nevera un màxim de 3 dies.
- Oli de sèsam: este tipus d’oli és molt utilitzat en la gastronomia asiàtica, sobretot en la cuina xinesa. Se’n poden tirar unes gotes en multitud de plats per a donar-los un toc diferent.
- Tahina: la tahina és una pasta feta amb llavors de sèsam moltes que poden estar torrades o naturals. És un dels ingredients clau de l’hummus.