Els hàbits de compra han canviat. Més de 22 milions de persones de 16 a 74 anys es connecten a Internet tots els dies a Espanya. Els consumidors s'han tornat més exigents i el procés de compra s'ha transformat. El consumidor digital encara no és majoritari, però avança cada any.

tema del mes

Compartix


A més, l’ús del telèfon per a obtindre més informació sobre productes, llegir opinions d’altres usuaris o trobar ofertes i descomptes s’ha disparat. De fet, un de cada cinc consumidors preferix consultar el web de la tenda física que vol visitar abans de comprar, la qual cosa pot incitar que finalment es realitze la compra en esta tenda física, com ocorre en el 14% dels casos.


TIPUS DE COMPRADORS

• Consumidor tradicional: és el perfil menys internauta i, per tant, el que menys compra en línia. Solen ser persones de més edat, són 6 de cada 10 majors de 35 anys.

• Onliner ocasional: sol comprar de tot i en quantitat més elevada que els altres perfils, però no fa tantes compres en línia. La seua edat mitjana oscil·la entre els 25 i els 54 anys.

• Mixt: perfil de comprador en línia de totes les categories de producte i, especialment: alimentació i basar, mobiliari i decoració, i productes relacionats amb automoció. Solen ser persones menors de 35 anys.

 Consumidor digital: representa tan sols el 5,1% de la població. Tendix a comprar poc, però utilitza habitualment el canal en línia i, en la majoria, són homes.


L'ÚS D'INTERNET EN EL PROCÉS DE COMPRA 

A Espanya, la compra exclusivament en línia no té encara l’arrelament que s’observa en altres països, estos tipus de compres són ocasionals i per a productes concrets. S’utilitza, i el seu creixement és innegable, però no com a canal habitual de compra. De fet, aproximadament una quarta part dels consumidors no realitza compres en línia i el 53% ho fa de forma no habitual i sempre compaginant-ho amb el canal tradicional o fora de línia.

Així i tot, és cert que el canal en línia s’ha consolidat amb claredat com una de les principals fonts d’informació, i ha influït en el procés de compra dels usuaris. De fet, este canal ha passat a ser clau en el procés de compra.

PER QUÈ CONTINUEM COMPRANT EN LES TENDES FÍSIQUES?

L’estudi “Hàbits de compra fora de línia i en línia del consumidor espanyol en el sector retail”, elaborat per Experian Marketing Services, destaca que els avantatges principals que troben els consumidors en la compra en tendes físiques són:

• La possibilitat de vore i tocar els productes.

• L’obtenció immediata del producte després de la compra.

• Més seguretat en el moment de comprar.

• La possibilitat de parlar amb experts en la tenda perquè els assessoren.

Això significa que, encara que es busque més informació i es compare entre productes en línia, la compra al comerç tradicional continua sent el canal de venda principal. En este sentit, el perfil femení aposta en més gran manera per la compra en tenda per considerar-la més pràctica (assenyalat per un 72,3% de les dones enfront del 66% dels homes), més econòmica (afirmat pel 33,5% de les dones enfront del 25,4% dels homes) i més divertida (considerat per un 30,8% enfront d’un 23,3% d’homes). La senzillesa de l’experiència en línia és preferida pels homes.


QUÈ ENS INCENTIVA A COMPRAR EN LÍNIA?

En contraposició, els consumidors que aposten per la compra en línia en destaquen els avantatges següents:

 La rapidesa i l’estalvi de temps en el moment de la compra.

• L’obtenció de millors preus i ofertes.

• La flexibilitat d’horari.

• L’obtenció d’informacions comparatives i la disponibilitat en diversos llocs web.

EFECTE ROPO: MIRAR EN LÍNIA I COMPRAR FORA DE LÍNIA 

ROPO és l’acrònim de Research Online, Purchase Offline (cerca en línia, compra fora de línia) i es dóna quan una venda tradicional ha sigut influïda per les cerques en línia. Buscar en Internet informació sobre el producte que volem comprar, comentaris d’altres usuaris o analitzar les opcions de la competència és una pràctica cada volta més usual, tot i amb això l’efecte ROPO demostra que tot este trànsit no es convertix en compres en línia. A Espanya, durant el període 2014-2015, un 27% de consumidors van efectuar esta pràctica, curiosament el mateix percentatge que el dels consumidors que van buscar en línia i també van comprar en línia (27%), segons el baròmetre de consum de Google. Encara que, com podem observar, les compres tradicionals continuen guanyant la batalla.