Agilitat emocional: com la podem aconseguir

Sàpies què és i com pots aconseguir l’agilitat emocional, aprén a conviure amb els teus pensaments i emocions gràcies a la gestió emocional i la psicologia del benestar.

cures infantils

25 febrer 2020

Compartix


L’agilitat emocional, segons la psicòloga i professora de la Universitat de Harvard Susan David, és “la capacitat per a obtindre informació quan ens enfrontem a situacions en les quals emergixen sensacions i sentiments que ens fan prendre bones decisions”. Així ho descriu en el seu llibre Emocional Agility.

La funció essencial de l’agilitat emocional és aprendre a conviure amb les nostres emocions, pensaments i records de manera saludable, al mateix temps que som coherents amb els nostres valors. Però això, que ja és complicat en la vida adulta, encara es complica més amb els menuts de la casa.

Com a pares o educadors, hem de ser conscients que tenim un paper important en esta guia cap a les emocions que ajudarà els xiquets a prendre decisions des de ben menuts.

Com podem gestionar les emocions

El desenvolupament de les habilitats emocionals és un punt feble en la societat. No és habitual treballar les emocions perquè els xiquetes puguen ser flexibles en un món fràgil i canviant. El nostre paper ha de començar fent-los vore que la manera de lluitar amb el nostre món interior ho acaba determinant tot.

I l’agilitat emocional ens ajuda molt en este sentit, ja que ens connecta amb nosaltres mateixos per a poder avançar en la vida cap a la persona que volem ser.

Però, com comencem? La pràctica és la millor de les lliçons. Si un xiquet està trist i és capaç de reconéixer esta emoció, perquè li hem donat el temps suficient per a reflexionar i fer alguna cosa per a posar-hi remei, també adquirirà l’habilitat de reconéixer que totes les emocions són efímeres i, que tard o prompte, passen. Això és el que es coneix com tindre una “metavista” de les emocions.


 Gestió emocional: controla les emocions

En resum, esta agilitat emocional de la qual parla Susan David es pot dividir en 4 punts, que podem aplicar tant a l’educació dels menuts de la casa com a nosaltres mateixos.

1. Mostrar: l’ideal no és reprimir les emocions i els pensaments, especialment quan no són agradables, sinó contemplar-los amb curiositat i afecte per a intentar reconéixer-los.

2. Eixir: entre l’estímul i la resposta davant d’una situació sempre hi ha un marge on podem triar la nostra resposta. Poder eixir-ne ens permet observar la situació d’una manera global i obrir-nos a un camp més ampli de possibilitats.

3. Conéixer les raons, preguntar-nos el perquè de les coses : donar-nos espai ens permet connectar amb els nostres valors més centrals i amb les nostres metes principals. Això facilita que les nostres decisions siguen més encertades, ja que responen a les nostres estratègies fonamentals.

4. Avançarprendre decisions tenint en compte dos punts bàsics:

a. Marcar-se xicotetes millores concordes amb els nostres valors, que s’incorporen com a hàbits sostinguts en el temps.

b. Equilibrar estes accions de millora, trobant el punt òptim entre nivell de repte i competència. Això ens permetrà actuar amb entusiasme i empoderament.


En definitiva, ensenyar els xiquets a gestionar les seues emocions és una tasca urgent en el món en què vivim. L’agilitat emocional els ajudarà en totes les facetes de la vida, evitarà frustracions i farà que afronten millor qualsevol situació que se’ls presente.