Deures i estiu: binomi possible?

Els deures d’estiu sempre han sigut motiu de debat. Es poden combinar amb les vacances? Descobrix quines visions hi ha sobre este tema.

cures infantils

Compartix


Cada any, quan el curs escolar arriba a la fi, milers de pares es pregunten si els fills, especialment, dels cicles d’Infantil i Primària, han de continuar fent deures durant l’estiu o no. És cert que els professors, per a estes etapes educatives, solen recomanar una versió més “light” del que són les tasques exigides durant el curs escolar, com ara quadernets d’estiu, lectura de llibres, resums, dibuixos...

La veritat és que les vacances estivals són més llargues que qualsevol altre període de l’any, com Nadal i Pasqua, i els xiquets s’enfronten a moltes setmanes de descans i plaer, com ara campaments, platja, piscina, muntanya... Això fa que les obligacions i els horaris per a alçar-se i gitar-se siguen menys estrictes que durant l’any.

Es tracta d’una decisió molt personal, que, com en tot, té defensors i detractors.


Defensors dels deures d’estiu

  • Perquè a pares i tutors, els preocupa que s’obliden del que han aprés, que perden la rutina o abandonen l’hàbit de fer faena cada dia. Es fonamental que hi haja una bona comunicació entre l’escola i la família perquè els deures s’adeqüen a cada etapa escolar.
  • Fer algun tipus de tasca implica mantindre una rutina i això reforça en els xiquets la responsabilitat, la disciplina i la constància, especialment, durant les etapes d’Infantil i Primària.
  • Es manté l’hàbit de fer “algun tipus d’activitat escolar”, encara que estiga enfocada com si fora un joc, com els quadernets d’estiu o els d’adhesius i per a dibuixar. Amb la tornada a l’escola en setembre, els xiquets poden portar-los el primer dia de classe i així els poden revisar els professors. Per a les etapes d’ESO i Batxillerat, sempre que hagen aprovat totes les assignatures, no se sol recomanar fer deures a l’estiu, ja que s’entén que, a estes edats, els xiquets i adolescents ja tenen l’hàbit de llegir llibres, per exemple.
    Reforcen el que han aprés durant el curs escolar, d’una manera divertida i més breu que l’habitual.
  • Poden suplir xicotetes mancances que tinga el xiquet en alguna assignatura o àrea concreta, ja que tenen més temps i poden practicar més.
  • El període vacacional d’estiu en Espanya és molt llarg, per això és massa temps el que transcorre entre que acaba el curs i comença l’altre.
  • El temps ha de ser adequat a l’edat del xiquet i no ha de suposar una càrrega excessiva que els impedisca jugar, relacionar-se o, simplement, avorrir-se.
  • Llegir llibres, escriure un diari, pintar, inventar jocs… Hi ha mil maneres per a mantindre’s actius.

Detractors dels deures estivals

  • Si el xiquet s’ha esforçat durant el curs, el descans de deures és la seua recompensa.
  • Les obligacions dels deures a l’estiu, a vegades, aconseguixen l’efecte contrari: els xiquets es poden desmotivar davant de l’estudi i l’aprenentatge.
  • El descans i l’esbargiment dels xiquets és un dret que arreplega l’article 31 de la Convenció dels Infants d’UNICEF de 1989. En concret, es diu que el xiquet té dret al descans, a l’esbargiment, a les activitats recreatives que van amb l’edat […].
  • Els deures, a l’estiu, quan es tracta de reforçar alguna matèria en què tenen dificultats, es poden percebre com un càstig, amb efectes negatius des del punt de vista emocional.
  • Les vacances han de ser per a divertir-se i els deures resten temps d’oci, que és necessari per al desenvolupament dels xiquets.
  • Els xiquets també han d’aprendre a avorrir-se, per a deixar volar la imaginació. També és una oportunitat excel·lent per a ensenyar-los a ajudar en les faenes de casa, si no ho fan ja. O perquè aprenguen alguna habilitat nova, com ajudants de cuina, i també perquè es divertisquen fent esport.


Terme mitjà

Una postura intermèdia consistiria a limitar estes tasques a uns minuts diaris, però durant totes les setmanes, i deixar la resta del dia i els caps de setmana completament lliures. També s’ha de tindre en compte que hi ha diferents maneres d’aprendre i que podem aprofitar les vacances per a fer activitats tan beneficioses com llegir, visitar museus o anar al teatre o al cinema.