Educar en la diversitat: què és i quina importància té 

Educar en la diversitat, ja siga des de la família o des d’aules i escoles, és una tasca de la qual tots som responsables. Pren nota d’estos consells!

cures infantils

Compartix

Actualment, les aules concentren grups d’alumnes amb una gran diversitat. Diferències per raons socials, ètniques i culturals; alumnes amb baixa motivació o amb altes capacitats, alumnes amb necessitats educatives especials, etc. Tot això comporta que els processos d’ensenyament i d’aprenentatge no només tinguen com a base els diferents nivells educatius marcats, sinó que requerisquen una adaptació, una flexibilitat en l’aula i un suport de tots els nivells implicats en l’educació.


Davant d’esta realitat, el respecte a la diversitat és un dels principals elements per al foment de la convivència i, per tant, de l’educació per a la pau. Una responsabilitat que també s’ha d’exercir en casa. 


Què significa educar en la diversitat

Educar en la diversitat és un concepte, una filosofia o una ideologia d’educació des de la justícia, la igualtat, l’equitat i la llibertat. Significa educar des de la diversitat com una manifestació de capacitats diferents, per a evitar la discriminació i previndre-la i promoure el tracte igualitari en l’educació i la integració social, tant des de les escoles com des de casa.


La importància d’educar en la diversitat

Educar des de les escoles ha de fer d’este concepte una realitat, a través d’estratègies d’aprenentatge variades i flexibles, i donant respostes a les necessitats de totes les persones a partir del respecte i els drets humans.


Educar en la diversitat és ensenyar a acceptar totes les persones i integrar-les com a part de les nostres vides, fomentant el respecte a les capacitats dels altres, així com a les seues individualitats i diferències, entre les circumstàncies, els pensaments, les creences i les ideologies dels altres i les d’un mateix.



6 raons per a educar en la diversitat 

  1. És important ensenyar els xiquets a vore el món i les coses des de diferents angles i perspectives, així com fomentar la flexibilitat del pensament, de manera que puguen arribar a ser persones adultes capaces de tindre en compte altres visions o perspectives diferents de les pròpies.
  2. Perquè les coses diferents ens fan pensar, raonar, dialogar… Ens oferixen noves experiències i coneixements, altres pensaments; ens fan vore realitats diferents i no només la nostra, que a vegades ens du a ser intolerants, inflexibles, exigents i classistes.
  3. Perquè és positiu educar-los en l’empatia i en el respecte a la diversitat; a ser solidaris, tolerants i respectuosos. Això els permetrà créixer amb valors humans necessaris per a viure en societat.
  4. Els éssers humans som diferents. Per tant, no podem educar tots els xiquets amb el mateix paradigma. 
  5. Perquè una societat són les seues cultures diferents, les seues llengües, els seus ideals, les seues capacitats, les seues febleses, les seues fortaleses, les seues opinions, les seues poblacions, les seues ètnies, etc., que aporten els uns als altres.
  6. Perquè l’educació en el desenvolupament emocional és clau en la visió de la diversitat, tenint en compte les necessitats reals de cada ésser humà i la seua manera d’estar en la societat.