Com fomentar la lectura en la infància? 

T’expliquem quina és la importància de la lectura en la infància, quines habilitats produïx i com podem fomentar-la. No t’ho perdes!

cures infantils

Compartix


Importància de la lectura en la infància

El plaer de la lectura no apareix del no-res en els xiquets i les xiquetes de casa. Poques vegades trobem infants a qui els encanta llegir de manera innata, no apresa ni imitada. Però, per a la immensa majoria de xiquets i xiquetes, cal introduir l’hàbit de llegir en la vida familiar i implicar tots els adults que els envolten. Diuen que l’exemple és el millor dels ensenyaments, així que serà més fàcil que un xiquet o una xiqueta llija si té uns pares o uns tutors que també són lectors.

A més, la lectura fomenta la capacitat de concentració. La incapacitat per concentrar-se és una de les grans “pandèmies” de l’era digital en la qual vivim, bombardejats amb tants estímuls que no els podem digerir.

Beneficis de la lectura en els joves

Els xiquets i les xiquetes que lligen tindran uns certs avantatges en el seu creixement educatiu, social i emocional, amb els quals podran desenvolupar habilitats individuals i col·lectives per a la vida en societat.

  • Ajuda a adquirir vocabulari. A mesura que aprenen a llegir, no només descobrixen paraules noves i enriquixen el seu vocabulari, sinó que comencen a comprendre millor el discurs.
  • Millora el rendiment acadèmic. Els xiquets i les xiquetes que lligen tenen, habitualment, una millor comprensió a l’hora d’encarar un text de qualsevol matèria.
  • Fomenta la concentració. Tres minuts és el temps màxim en el qual, de mitjana, una persona adulta pot parar atenció a una tasca determinada. En l’adolescència, en canvi, és només de 65 segons. Si bé és normal que al principi, quan encara són menuts, es distraguen amb facilitat, a poc a poc aconseguiran centrar l’atenció.
  • Desenvolupa la capacitat crítica i analítica, per la qual cosa podran enfrontar-se a la resolució de problemes amb més ferramentes i seran persones menys manipulables en l’edat adulta.



  • Desenvolupa la personalitat. La lectura també ajuda a formar la personalitat dels xiquets i les xiquetes, ja que els permet descobrir què els agrada i què no, què els identifica, què els crida l’atenció…
  • Fomenta la creativitat, que s’anirà desenvolupant a mesura que avancen en la lectura. És un dels “superpoders” de l’ésser humà, al costat del pensament crític.
  • Desenvolupa la intel·ligència emocional i l’empatia. Les històries dels llibres els ajuden a entendre millor les emocions, aprenen a posar-se en el lloc dels altres i a intentar saber què els passa i per què. L’empatia contribuïx en la seua adaptació a l’entorn social i a ser molt més tolerants.
  • És un exercici per al cervell, ja que s’establixen connexions neuronals i es millora la memòria i l’enteniment.

Decàleg per a fomentar la lectura en els joves

Hi ha maneres diferents d’intentar que els xiquets i els joves s’interessen per la lectura i que la convertisquen en un dels seus hàbits. No hi ha una fórmula única, sinó diverses recomanacions:

  1. Presentar la lectura com una cosa divertida, com si fora un joc. No imposar-la.
  2. Disposar d’un lloc per a llegir còmode i no lligat als deures que contribuïsca a generar esta sensació de singularitat.
  3. Fomentar activitats socials amb els llibres, com els clubs de lectura.
  4. Predicar amb l’exemple.
  5. Llegir en família per a descobrir-los quines lectures els van agradant i per a establir vincles emocionals, que no siga percebut com un acte solitari.
  6. Incloure els arguments dels llibres en les converses familiars i amb amics.
  7. Llegir contes als xiquets i xiquetes abans de gitar-se per a encuriosir-los a continuar descobrint aventures pel seu compte.
  8. Tindre llibres infantils al seu abast, perquè puguen triar i que vagen coneixent els seus gustos.
  9. Triar bé els llibres en funció de cada edat.
  10. Intercanviar llibres amb altres xiquets i xiquetes, com una oportunitat per a acostar-se a noves lectures i per a relacionar-se amb altres infants per mitjà dels llibres.