Com podem sobreviure als grups de WhatsApp

Els pares de Segon, el grup de rítmica, els de música, l’aniversari de Pau i un llarg etcètera. Els grups de WhatsApp són cada vegada més freqüents i, per què no dir-ho, més molestos. T’expliquem com pots sobreviure-hi sense morir en l’intent.

cures infantils

31 agost 2018

Compartix

Si bé és cert que el xat substituïx moltes vegades els rogles a la porta d’una escola i pot ser molt eficaç per a comunicar-se de manera ràpida, normalment solen tindre mala fama. Per què? Un ús inadequat pot donar lloc a malentesos, i això sol passar més vegades de les que ens pensem.

Els grups “whatsapejadors” de l’escola es convertixen en el pati de pares i mares on cada u expressa la seua opinió (o no) sobre temes com el llibre que cal comprar eixe trimestre, que l’endemà no hi ha classe de música, que s’ha perdut la jaqueta del xiquet, o coses amb menor transcendència com ara l’últim vídeo de Beyoncé o el mem del dia.

Este tipus de grups, a més, tenen com a característica principal opinar sobre el professor, criticar si algú ix del grup o aquell que no diu mai res o fer créixer el nombre de missatges quan comuniques que el teu fill està malalt. Pobre d’aquell que no es pronuncie amb un “que millore”! Així que, alerta de ser l’antisocial del grup, quedaràs bandejat i desinformat per sempre.


Tipus de pares i mares

   -         El que sempre fica la pota: aquell que pregunta coses que ja s’han comentat 70 missatges abans perquè no els ha llegit.

-         El que no coneix el diccionari: gent que cada vegada que escriu sembla que es muira una paraula, i sense complexos.

-         El gandul: que per no preguntar al fill, bombardeja el grup amb preguntes.

-         El sobrat: el que presumix de tindre un fil ltan llest que dona consells als altres perquè se li pareguen.

-         L’espia: el que pregunta a un altre pare o mare coses sobre el seu fill perquè este no li les conta.

-         El dotor: el que conta dotoreries d’un professor, d’una altra mare o del seu veí del tercer.

-         El guai: el gracioset del grup.

-         La iaia-per-a-totaquella a qui toca cuidar els nets i vol estar al dia dels temes de què es parla. Destaca que a la mare de les criatures la criticaran perquè no és ella la que està dins del grup.

-         El manso: no parla mai però està dins del grup perquè no el critique ningú. Com a molt intervé amb un “ha, ha” o “que millore”.

-         L’emoji-man : utilitza els dibuixets sense parar.

-         El de la doble identitat: en la realitat no etparla mai, però al grup és el més animat de tots.



El que cal saber

1.   No hem de llevar la responsabilitat als nostres fills: un dels temes estrela en els grups de pares són els deures, molts grups es convertixen en un tipus d’agenda paral·lela on els pares pregunten sobre la faena que cal fer hui, demanen que pugen la foto de l’última fitxa perquè se l’han deixada a classe, etc. No és recomanable que ens convertim en els secretaris dels nostres fills, són ells els que han d’aprendre a assumir la seua responsabilitat. Si un dia s’obliden dels deures o no es recorden què havien de portar l’endemà, és millor que donen la cara que no solucionar-los la papereta, perquè correm el risc de convertir-los en xiquets còmodes i poc resolts.

2.   Evitar que els problemes individuals es convertisquen en problemes col·lectius: qualsevol queixa que hi haja cap alprofessor, pel seu mètode, per una nota en la qual discrepem, etc., és millor parlar-ne directament amb ell que no compartir-ho amb tots els pares. Podem encendrela polèmica o el mal ambient sense cap necessitat.

3.   Respectar: per damunt de tot, cal respectarsempre els membres del grup, el docent o qualsevol persona de qui es parle. Una paraula mal entesa pot donar lloc a una discussió innecessària. Qualsevol tema greu, és millor parlar-ne directament amb la persona implicada: en tutories, per correu electrònic, prenent un café, etc. La qüestió és solucionar-ho de la millor manera possible.

4.   Deixar els temes privats al marge: és millor comentar sempre temes relatius a l’escola o a l’activitat a què fa referència el grup. Acudits, vídeos, temes que no tenen res a vore amb els nostres fills... és millor deixar-los al marge.



No olvides...

-         No afiges ningú al grup sense el seu consentiment.

-         Evita jutjar aquell que isca del grup. Tot el món té els seus motius.

-         Si cal preguntar alguna cosa al grup i és personal, fes-ho amb humilitat i demana una resposta per privat per a no molestar la resta.

-         Per favor i gràcies: sembla una bovada, peròestes paraules ajuden molt en la comunicació digital.

-         Alerta amb els silencis: no vol dir que t’estiguen menys preant, pot ser que no haja llegit el teu missatge, que en eixe moment no puga respondre, etc. La necessitat de resposta immediata et pot jugar males passades.

-         No abuses de les emoticones si no aportenvalor a la conversa.

-         Fotos: no es recomana difondre fotos per mitjà d’este canal. De tota manera, si difons fotos, han de ser sempre dels teus fills, mai dels fills d’altres membres del grup o de xiquets que no tenen res a vore. No es poden utilitzar fotos de menors sense el consentiment dels pares.