Si tu no desconnectes, ells tampoc

‘Els xiquets fan el que veuen a casa”. Esta frase l’hem sentit més d’una volta. La infància és una etapa de maduració, els xiquets aprenen dels pares i imiten les seues accions. Ocorre en tots els àmbits de la vida quotidiana i, per descomptat, també en l’ús de les noves tecnologies. Per exemple, si estem apegats al mòbil tot el dia, els nostres fills faran el mateix. I, com els hem d’explicar que no ho han de fer si ho veuen diàriament?

cures infantils

1 agost 2016

Compartix

Les noves tecnologies són una ferramenta més per a l’aprenentatge dels joves i, per tant, no utilitzar-les de manera adequada pot ser perillós. Per això, és essencial ensenyar els nostres fills a usar Internet de forma responsable. Però, com ho fem? Te’n donem algunes claus:

• No els deixes sols davant del perill: navega al seu costat perquè aprenguen a utilitzar les noves tecnologies. Advertix-los sobre els riscos d’Internet i aconsella’ls sobre l’ús de les xarxes socials.

• Establix límits: els xiquets necessiten pautes i horaris per a aprendre a ser responsables. Per això, és important limitar el temps que passen davant de la pantalla. Marca una hora al dia perquè accedisquen a la xarxa i intenta que sempre siga la mateixa. Per exemple, després de fer els deures. Mai mentre mengen o quan se’n van a dormir. En qualsevol cas, recorda que no podem exigir-los coses que no som capaços de complir.

• Cuida la seua intimitat: els xiquets no són conscients dels riscos que pot suposar pujar dades personals i imatges íntimes a la xarxa, però els pares sí. Per això és important parlar amb ells i ajudar-los amb tots els dubtes que tinguen.

• Controla la seua activitat: en la xarxa hi ha informació enganyosa i és fàcil suplantar la identitat. Si som pròxims, serà més fàcil accedir a ells i podrem previndre’ls dels riscos que hi ha a la xarxa. De tota manera, en els primers anys d’edat, es recomana la instal·lació d’alguna aplicació de control parental per a saber a quines pàgines accedixen.


TERMES QUE NO CONEIXES I QUE ET PODEN AJUDAR

• Ciberbullying: l’assetjament escolar també es produïx en Internet. Tot i això, este concepte no ha penetrat en els més menuts. Segons un estudi de Consum, el 45% dels joves no reconeix l’assetjament si es produïx a la xarxa.

• Grooming: és l’abús sexual a xiquets després d’haver-se guanyat la confiança del menor a les xarxes socials. D’ací ve la importància de controlar que no parlen amb desconeguts ni pugen fotografies íntimes o dades personals a les xarxes socials.

• Hoax: missatges enganyosos que es propaguen de forma massiva a la xarxa per a fer creure que alguna cosa falsa és real.

• Phishing: adquirir informació confidencial de forma fraudulenta. Afecta, sobretot, les dades i contrasenyes de les targetes bancàries.

• Sexting: enviament de continguts de tipus sexual a altres persones pel mòbil o per l’ordinador. Normalment, el crea el mateix remitent.

• Keylogger: és un tipus de programa que s’utilitza per a registrar les pulsacions que es realitzen en el teclat i que permet conéixer contrasenyes o altres dades personals.

¿A QUINA EDAT PODEN..?

0 a 2 anys: No es recomana l’ús de cap dispositiu mòbil.

3 a 7 años: Ús d’aplicacions aptes per a la seua edat (jugar, pintar, dibuixar…), en dispositius mòbils. Sempre supervisats pels pares.

8 a 12 años: Accés a Internet.

12-13 años: Adquisició del primer mòbil, amb control parental i límit horari.

14 años: Perfil a les xarxes socials i compte de WhatsApp.

+15 años: Blogs i fòrums. Pujar fotografies i vídeos.

Les noves generacions han nascut amb Internet i amb els dispositius mòbils. Els utilitzen cada dia a escola i a casa. De fet, no hi ha res perjudicial en este nou hàbit, sempre que se’n faça un ús responsable. Encara més, iniciar-se en una edat primerenca en el món digital afavorix l’aprenentatge perquè és més fàcil la comunicació entre pares i fills. Tanmateix, l’adolescència és una etapa més complicada, els joves experimenten molts canvis i se senten més pròxims als amics que als pares. Per això, és important treballar la proximitat, empatitzar i comprendre els seus problemes perquè confien en tu.

En qualsevol cas, iniciar-se en les noves tecnologies i adquirir autonomia és un procés escalonat que depén de la maduresa del xiquet i dels seus gustos i interessos, sempre dins d’unes variables raonables.