Què podem menjar a l’estiu? Estos són els aliments de temporada 

Menjar el que la terra o el mar ens oferixen en cada estació no és només més sa, sinó també més econòmic sostenible. A l’estiu, l’horta esclata i ens deixa un bon nombre de fruites, verdures i hortalisses de temporada que ens serviran per a preparar plats frescos i lleugers amb els quals ens enfrontarem a les altes temperatures.

saber comprar

19 juny 2017

Compartix


A l’estiu el nostre cos necessita menys calories i més aigua. Les altes temperatures pròpies d’estes dates fan necessari que ens hidratem més de l’habitual. Les fruites i verdures d’esta època es caracteritzen per un elevat contingut en aigua i una aportació important de fibra, que fan que el nostre organisme reba tots els nutrients necessaris per a obrir la nostra gana sense que les digestions siguen pesades.

Si parlem de fruites, el lloc de “reina de l’estiu” se’l disputen els melons,  d’Alger i de tot l’any. El meló d’Alger és la fruita que conté més aigua, quasi un 93%, però a més és ric en antioxidants, vitamines i minerals, molt beneficiosos per al cor. Juny, juliol i agost són els millors mesos per a consumir-ne. Per la seua banda, el meló de tot l’any allarga la temporada un poc més: fins al setembre podrem assaborir esta fruita saludable que tan sols aporta 26 kcal per cada 100 grams. El meló de tot l’any destaca per ser ric en vitamines A i E, esta última antioxidant i protectora que ajuda a previndre el càncer i l’aparició de malalties cardiovasculars. El meló també actua com a laxant i diürètic i ajuda a neutralitzar l’acidesa.  Afegir meló d’Alger al gaspatxo, preparar gelats de meló d’Alger o de tot l’any o afegir-los en trossos a les ensalades són altres formes més originals de consumir-ne, a més de fer-ho directament, sense cap altre acompanyament.

Les bresquilles també són pròpies de l’estiu. Al final d’abril ja en podem vore les primeres, encara que és de maig a setembre quan estan més saborosos. La bresquilla és una font de beneficis per a la nostra salut. Conté vitamines A, B1, B2, B6 C, àcid fòlic i minerals com potassi, calci, fòsfor, ferro, coure, magnesi, manganés, seleni, zinc, sofre i clor. També és rica en antioxidants i fibra i la seua aportació calòrica és baixa. També els mesos d’estiu és quan prunes, albercocs i nectarines estan en el millor moment. Les cireres estan acabant, però encara podrem disfrutar-les fins al mes de juliol, pràcticament.

També els mesos d’estiu és quan prunes, albercocs i nectarines estan en el millor moment

Si els melons d’Alger i de tot l’any són els reis de l’estiu, la reina de l’estació pel que fa a verdures i hortalisses és, sens dubte, la tomaca. Encara que podem assaborir-la durant tot l’any, és ara, durant l’estiu, quan este fruit arriba al màxim apogeu. Elaborar gaspatxos i salmorejos, per a molts els plats estrella de l’estiu, amb tomaques de temporada, és un èxit assegurat. Prendre-les crues en ensalada amb una miqueta de sal i un raget d’oli és l’inici perfecte per a qualsevol sopar lleuger. I una altra bona opció és fer una arreplega de tomaques a final d’estiu per preparar conserves casolanes i així disposar de salsa de tomaca tot l’any. No oblidem que la tomaca és un dels aliments més sans que hi ha i amb menys calories.



Altres dos hortalisses típicament estiuenques són el cogombre i el pimentó, també presents en la recepta del gaspatxo. El primer és molt ric en aigua i la seua ingesta proporciona una gran quantitat de les vitamines que aporten energia i ajuden el sistema immunològic. Encara que en moltes cases preferixen pelar-los abans de menjar-los, és recomanable consumir-los amb pell, ja que esta és molt rica en vitamina C.

Pel que fa al pimentó, els seus beneficis són nombrosos. Es distingixen per l’alt contingut en vitamines i minerals, ajuden a baixar de pes, depuren l’organisme i milloren la digestió. El betacaroté que conté convertix el pimentó en un antioxidant important. Cru en ensalada o torrat en molts plats, és un complement ideal en la nostra dieta per a estos mesos. El nostre cistell de comprar es pot completar amb carabassetes, remolatxa i naps.

I al mar?

Encara que durant tot l’any podem trobar en la peixateria pràcticament qualsevol espècie marina, el mar també té els seus cicles. A València, només de maig a setembre, podem assaborir la clòtxina, un mol·lusc més menut i amb una carn més fina i saborosa que els seus germans gallecs i catalans. Estos mesos també són idonis per a afartar-se de crustacis de tot tipus: gambes, llagostins, cigales i llagostes poden acompanyar els nostres sopars estiuencs.

Les sardines són un altre dels clàssics que no pot faltar les nits de juliol i agost. Torrades, en la seua versió més tradicional o marinades per a prendre-les amb unes llesques de pa o en ensalades, són delicioses i aporten molts beneficis, ja que són riques en àcids grassos insaturats Omega-3, el que es coneix com a greix bo. Són indicades per a reduir els nivells de colesterol i els triglicèrids i es recomanen per a previndre malalties cardiovasculars. A més de les sardines, altres peixos blaus com el bonítol i els aladrocs estan en el seu moment.