Baies de Goji: propietats i beneficis

Les baies de Goji són un aliment molt popular a la Xina i en altres regions que transcorren per la cadena muntanyenca de l’Himàlaia. A estos fruits se’ls atribuïx una gran varietat de beneficis: estimulació del sistema immunològic, propietats antioxidants, efecte antiinflamatori i millores en la digestió, entre d’altres.

els frescos

19 juliol 2018

Compartix



Les baies de Goji –anomenades a voltes cireres de Goji- són uns xicotets fruits de color roig ataronjat, forma ovalada i pell lleugerament arrugada. Estes baies provenen de les espècies botàniques Lycium barbarum i Lycium tibeticum, dos plantes de branques allargades l’origen de les quals es troba al continent asiàtic. Normalment es consumixen deshidratades, d’on ve la textura de la seua pell i la conservació fàcil. 


Els pobles de l’Himàlaia són bons coneixedors d’este aliment que forma part de la seua dieta tradicional des de fa més de 4.500 anys, com testifiquen escrits antics. Els habitants de l’escarpada serralada atribuïxen a les baies múltiples propietats beneficioses per a la salut. 


Tot i provindre d’Àsia, és al nord de Xile on es cultiven comercialment. Les fèrtils terres que envolten Santiago competixen amb la Xina pel gros de la producció mundial, que també es dona al sud-est d’Espanya, a les regions d’Almeria, Múrcia i Alacant, encara que en estes províncies espanyoles reben el nom de cambrons i els seus arbustos s’utilitzen com a límit natural entre camps. 


El procés de recol·lecció de les baies és especialment delicat. Una vegada els fruits han madurat en l’arbust, s’arrepleguen de manera natural i amb molta cura. Amb els fruits ja collits, s’exposen al sol per a deshidratar-los o bé a un modern procés d’assecatge mecànic.



Valor nutricional de las bayas de Goji

Entre les substàncies nutritives de les baies de Goji destaquen els 18 aminoàcids, entre els quals s’inclouen 8 aminoàcids essencials. Són riques en minerals com el calci o el potassi. El seu cridaner color roig és indicatiu dels antioxidants que contenen, especialment els betacarotens que ajuden el sistema immunològic a protegir-se de diverses malalties i aviven la producció de glòbuls blancs en la sang. Les vitamines A, B1, B2, B6, C i E també estan presents en les baies, així com els àcids grassos essencials i omega 6.


Cal fixar-se en la quantitat de calories d’estos fruits diminuts, ja que la xifra és superior a la d’altres baies o fruites fresques, per la qual cosa no se n’ha d’abusar en cas d’estar reduint la ingesta diària de calories. 


La composició dels fruits del Lycium barbarum per cada 100 grams se situa al voltant de: 

  • 300 calories 
  • 50 g carbohidrats
  • 15 g proteïnes
  • 12 g fibra

Unes baies beneficioses per a la salut

Diuen de les baies de Goji que afecten la relació entre l’estat d’ànim i les malalties, ja que contenen proporcions elevades d’antioxidants, que enfortixen el sistema immunològic, i també poden ajudar a reduir els nivells de colesterol. El seu alt contingut en betacarotens és beneficiós per a la visió humana, ja que el seu poder antioxidant pot previndre canvis maculars negatius. 


Usos de les baies de Goji

Les baies de Goji es poden consumir de més maneres de les esperades: soles com a snack ràpid i energètic, integrades en batuts i smoothies, amb iogurt, en un saludable i reconfortant porridge o com a toc original per a ensalades i arrossos de verdures. També es poden utilitzar en receptes clàssiques de rebosteria, com ara bescuits, magdalenes, muffins o cookies


Per als mesos de calor, les baies de Goji poden formar part d’una llimonada refrescant amb gingebre i menta, d’un sorbet gelat o bé funcionar com un original i acolorit topping per al gelat. 



 Consells de conservació

• Ja siguen baies a granel o envasades, hem de tindre en compte que si l’envàs no està ben tancat podrien assecar-se en excés o humitejar-se. Este canvi en la textura afectarà el gust del fruit.


• L’ideal és guardar-les en un recipient hermètic de vidre i emmagatzemar-lo en un lloc fresc, fosc i ventilat. 


• Encara que són molt resistents perquè estan deshidratades, no convé deixar que passen molts mesos si no estan envasades al buit.