Mil i un beneficis psicològics de fer esport 

Els últims anys, la pràctica de l’esport no ha fet més que créixer. Ja no es qüestionen els múltiples beneficis que proporciona, tant físics com psicològics, i té un estatus elevat en la nostra cultura. Hui dia, amb la pràctica de l’exercici físic es perseguix molt més que cremar greix o guanyar múscul, es busca una vida més saludable.


coneix-te

15 setembre 2017

Compartix

La majoria de les persones que s’inicien en un esport ho fan molt motivades, però les estadístiques indiquen que aproximadament la mitat acaben deixant-ho els primers sis mesos. Per a aconseguir els beneficis esmentats, la constància és fonamental.

Són molts els estudis que mostren els beneficis psicològics de l’activitat física, entre els més destacats dels quals hi ha: l’augment de la sensació de benestar, l’increment de l’autoconfiança i autoestima, la millora del funcionament intel·lectual, la disminució de la simptomatologia d’ansietat i depressió, la reducció dels nivells de tensió i estrés i l’increment en els nivells d’energia.

Estos beneficis són tan potents i els efectes emocionals que genera són tan desitjables que s’ha plantejat l’ús de l’exercici físic com a recurs terapèutic des d’un punt de vista clínic. Alguns programes l’incorporen ja en el tractament de trastorns d’ansietat i de depressió de forma combinada amb altres teràpies.


Com pot ajudar l’exercici a una millor salut mental?

• S’incrementa el flux sanguini i l’oxigenació, i això té efectes beneficiosos en el sistema nerviós central.

• Augmenta la producció de norepinefrina (noradrenalina), moderant la resposta del cervell a l’estrés.

• Afavorix l’alliberament d’endorfines, substàncies químiques que produïxen sensació de benestar i felicitat.

• L’activitat cerebral també augmenta. D’una banda es produïxen més neurones i més connexions entre elles, i de l’altra augmenta la producció de substàncies químiques que prevenen la degeneració de les neurones de l’hipocamp.

•  Millora el son i el descans.

 • Augmenta l’autoestima, fet que també influïx sobre l’assertivitat, l’estabilitat emocional, la independència, l’autocontrol i el rendiment acadèmic o laboral, entre d’altres.


En definitiva, la pràctica esportiva fa que l’organisme s’active de forma molt positiva i genere un augment del nivell de benestar mental i de les funcions cognitives en particular.

L’activitat física és una experiència social, que ajuda a mantindre i millorar moltes habilitats, que proporciona sensacions molt plaents, que ajuda a alliberar tensions i que millora l’autoestima pel fet de col·locar la persona en situació d’entrenament per a aconseguir una meta particular.


COM ES POT CONVERTIR L’EXERCICI EN UN HÀBIT

1.Trobar l’activitat esportiva adequada per a cada persona.
2. Ajustar l’horari de l’entrenament a l’agenda personal.
3. Ser realista a l’hora de programar les metes per aconseguir.
4. Efectuar l’entrenament de forma gradual.
5. Procurar fer l’activitat en grup, amb altres persones.
6. Advertir dels beneficis que s’aconseguixen a curt termini.
7. Anticipar els beneficis que es poden aconseguir a llarg termini.
8. Registrar els progressos.
9. Convertir-ho en una experiència positiva, considerant la diversió.
10. Utilitzar recompenses extrínseques.