Planta cara al bullying!
L’assetjament i el ciberbullying tenen un impacte negatiu en infants i joves, ja que estos en són les víctimes principals, i a més generen problemes de salut mental, com ara depressió, ansietat, addiccions, autolesions i intents de suïcidi.
coneix-te
Compartix
DialecTICproyect.org és una iniciativa social que té el patrocini de la Regidoria d’Innovació de l’Ajuntament de València i que busca enfrontar-se a l’odi, la violència i la discriminació a Internet, expressada mitjançant l’assetjament i el ciberbullying a infants i joves. Esta plataforma oferix suport als adolescents des d’un enfocament d’ètica pràctica, fomentant un ús crític, reflexiu i deliberatiu d’Internet, les TIC i les xarxes socials, per mitjà d’una educació en valors ètics i interculturals en el ciberespai. Amb l’ajuda de les noves tecnologies es pretén desenvolupar una raó comunicativa, una responsabilitat solidària i una sana autoestima en l’alumnat.
Dimensió del problema a Espanya
El desenvolupament tecnològic s’ha accelerat les últimes dècades. El mal ús d’Internet i les xarxes socials comprometen la dignitat de les persones, sense respectar els drets humans.
El ciberbullying ha reemplaçat l’assetjament escolar, sense límit d’horari i ubicació. Des de quart de Primària fins a quart de Secundària, un 6,2% d’estudiants a Espanya es reconeix com a víctima d’assetjament escolar. I hi ha quasi dos casos per classe d’assetjament escolar, segons l’Estudio sobre acoso escolar y ciberbullying en la infancia y la adolescencia de la Universitat Complutense de Madrid i la Fundació Cola-Cao (2023).
Entorn digital segur
En la iniciativa social DialecTICproyect.org es promou un entorn digital segur i enriquidor per a menors i adolescents, combatent activament l’odi, la violència i la discriminació en les múltiples expressions, com poden ser l’assetjament escolar, el ciberbullying, la intolerància religiosa, la islamofòbia, la judeofòbia i l’antigitanisme. Es treballa per desenvolupar en les noves generacions una autoestima sana, una resiliència emocional i una consciència criticosocial per a navegar de manera segura i ètica en el món virtual.
DialecTICproyect.org aspira que hi haja un futur on cada jove puga aprofitar el potencial positiu d’Internet, sense pot de patir cap dany, i visualitzar així una generació d’usuaris digitals ètics, empàtics i resilients que usen les tecnologies per al seu creixement personal i el bé comú.
Decàleg de valors que promouen
- Empatia. Fomenta la comprensió mútua i la compassió per mitjà de les interaccions digitals.
- Seguretat. Prioritza la protecció dels infants i joves en els espais en línia del nou món digital.
- Educació. Creu en el poder transformador de l’aprenentatge per a formar usuaris digitals conscients i responsables.
- Inclusió. Promou un entorn digital on tots siguen respectats, sense tindre en compte l’origen, la identitat o les creences.
- Innovació. Desenvolupa la busca constant de solucions creatives per a encarar els perills i els reptes digitals que s’amaguen en els àmbits virtuals.
- Resiliència. Dona suport al desenvolupament de capacitats d’adaptació per a assumir i superar els reptes en línia, especialment entre la gent jove.
- Col·laboració interdisciplinària. Estimula el treball en comú de professionals de la Informàtica, les Humanitats i les Ciències Socials, igual que els especialistes en Filosofia Moral i Màrqueting Digital en conjunt, amb les famílies i els educadors, per avançar cap als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 2030.
- Transparència. Manté una postura realista, equilibrada i honesta sobre els riscos i els beneficis de les noves tecnologies, fomentant l’ús conscient, responsable i ètic de les plataformes informàtiques.
- Benestar. Es compromet a impulsar la salut mental i el benestar integral de la infància i la joventut en la seua participació creixent en l’era digital.
- Autoestima. Cultiva el valor de l’autoestima, com ara la capacitat que tenen les persones d’estimar-se, valorar-se i acceptar-se a si mateixos tal com són, el seu jo real, com a éssers únics i irrepetibles.