Ha canviat el comportament del consumidor en la nova normalitat? Quines preferències té a l’hora de comprar en el supermercat? Descobrix-ho!

tema del mes

Compartix

La crisi de la COVID-19 ha protagonitzat, sens dubte, un canvi en la nostra manera de viure i de comportar-nos. Hem hagut de canviar molts dels nostres costums: en primer lloc, pel confinament, i després, per la coneguda com a “nova normalitat”.

Des que va començar la pandèmia i el període de confinament, les compres en línia es van vore incrementades en diversos sectors. Segons s’extrau d’un estudi sobre els hàbits dels espanyols durant el confinament, elaborat per Isos, quasi un de cada dos espanyols va fer compres en línia amb més freqüència durant este període.
Així doncs, l’estudi conclou que el 39% dels enquestats va comprar alimentació en línia per primera vegada o més vegades que abans de la pandèmia i, a més, el 19% assegura que, després de l’experiència, continuarà comprant online amb més assiduïtat.

També es percep esta nova predisposició a comprar en línia en els productes de llar i d’àmbit personal. En concret, els productes de neteja van augmentar les vendes un 30% i els d’higiene personal un 27%. I també, encara que en menys quantitat, els productes de bellesa, moda i calçat. A més, segons l’enquesta d’Ipsos, el 9% dels enquestats afirma que continuarà comprant-los en línia després del confinament.


 Quines són les preferències del consumidor en la nova normalitat?

Les setmanes de sedentarisme van fer que moltes persones començaren a preocupar-se més per la seua salut, practicant algun tipus d’esport. De fet, les aplicacions de salut i benestar físic van augmentar un 60% les descàrregues, segons la web App Annie. A més, tres mesos a casa van propiciar que molts dels consumidors perderen la por de comprar en línia i això els ha descobert la comoditat d’este servici.

Tot això, combinat amb una tendència creixent cap al consum responsable, s’ha vist incrementat durant el confinament, centrant-se en béns de primera necessitat i en compres en establiments de proximitat. Això ha fet reflexionar moltes persones sobre la sostenibilitat i la necessitat de ser més conscients amb les compres, alhora que ha canviat radicalment els hàbits de compra i consum.

Per tant, les empreses es troben davant d’una oportunitat per a innovar, però no de qualsevol manera. Els consumidors busquen empreses que es preocupen pel seu entorn en tots els àmbits, social i ambiental, i sempre amb una visió integradora i responsable, que prioritze el consumidor i les seues necessitats.

Els productes de proximitat han passat a ser clau per a un 59,9% de la població


Tendències del nou consumidor

 • Proximitat: segons un estudi d’Aecoc, els productes de proximitat han passat a ser un factor de decisió clau per al 59% de la població. A més, hi ha una doble visió de la proximitat, ja que la por del contagi ha provocat, a més, que molts clients trien el centre d’alimentació que tenen més a prop per a passar el mínim temps possible exposats al virus. Tot i que esta por ha anat esvaint-se, este nou hàbit ha arribat per quedar-se.

 • Compra en línia: la venda en línia a Espanya ha crescut un 86,6% durant el confinament, segons dades de Nielsen, i ha passat de 450.000 a 1,1 milions de llars que compren per Internet. Amb estes dades, no és estrany que esta tendència vaja en augment.

• Higiene: els consumidors s’informen de les mesures d’higiene i prevenció que oferixen els diferents establiments abans d’anar-hi i ho tenen molt en compte a l’hora de fer les compres. De fet, el 83% dels espanyols creu que estes mesures s’han de mantindre al màxim de forma continuada. En este sentit, la segona onada del baròmetre d’Aecoc Shopperview, publicada al juny, va destacar que els consumidors havien puntuat amb un 8,72 les mesures de seguretat i higiene introduïdes pels distribuïdors, mantenint el notable alt a l’atenció oferta durant la crisi sanitària.

• Estalvi: el mateix estudi d’Aecoc va posar de manifest que el preu ha crescut com a factor decisiu de compra: el 46,5% dels espanyols li dona més importància a l’hora d’omplir la cistell, quan abans de la pandèmia este índex estava en un 32,2%. Això, sumat a la por que els consumidors més conservadors tenen de tornar a viure una crisi econòmica que afecte els llocs de treball, fan que el preu s’haja convertit en un factor decisiu, alhora que també s’han tornat més selectius quant als productes i els servicis que volen adquirir.