Construint l'autoestima

L'autoestima és el conjunt de percepcions, avaluacions i sentiments dirigides cap a la nostra manera de ser. És important construir la nostra autoestima sobre fonaments sòlids ja que esta pot afectar la nostra manera d'estar, d'actuar en el món i de relacionar-nos amb els altres.

coneix-te

19 juny 2017

Compartix


Amb freqüència dediquem molt d’esforç a cuidar la salut física i molt poc a la pròpia organització psicològica. Es partix de la base que els recursos personals necessaris per a afrontar la vida sorgiran d’un desenvolupament espontani, adoptant una actitud d’observador passiu.

La realitat és que si no es construïx una bona estructura emocional es poden arribar a patir conseqüències importants, com ara un creixement personal deficient, unes relacions personals rudimentàries, angoixa mental i símptomes psicosomàtics.


Identifica què necessites i crea els teus propis objectius

L’atenció emocional suposa una actitud personal proactiva cap a l’entrenament d’allò que s’identifica com a febleses personals. El primer pas per a fer un canvi és reconéixer el que es vol canviar.


1. Reconeix les teues pròpies trampes per a no enfrontar-te a algunes situacions
A vegades, el que impedix ser assertiu són les trampes que ens parem a nosaltres mateixos. Alguns exemples d’estes trampes són: aferrar-se a un esdeveniment poc probable per excusar-se i no abordar els problemes: “És millor no parlar, si ho faig hi haurà bronca”. O exagerar les conseqüències d’alguns esdeveniments: “Si dic als meus amics que això em molesta, s’enfadaran i em quedaré sol…”.

2. Descobrix les àrees on tens dificultats
Analitza si et sents més angoixat en el treball, a casa, o amb els amics. Observa si sents que tens problemes amb més freqüència davant d’alguns tipus de persones: superiors, dominants, sexe contrari… O si, potser, en la base de tot hi ha un problema de parella.


3. Admet clarament i francament els teus temors
Assumix el que més t’espanta i el que et provoca que tot es paralitze, com pot ser la crítica, la còlera, la tendresa, sentir-se rebutjat, etc.


4. Fixa’t metes concretes
Marca’t metes a llarg termini; per exemple, com t’agradaria que fóra la teua vida d’ací a uns anys, quin tipus de vida desitges, quines són les teues fantasies, etc. D’altra banda, marca’t metes de segon ordre per a aconseguir la teua meta futura. Si no prepares passos intermedis per a aconseguir les metes importants, actuaràs de forma improvisada, tindràs més dificultats per a aconseguir resultats i et sentiràs desesperançat.



Com pots construir una bona estructura emocional

Per a reforçar la competència emocional és important atendre tant allò que es fa com la forma en què es percep, s’interpreta, es valora i s’atén el que ocorre.  Per exemple, si s’inicia una conversa amb un company de treball i este contesta amb monosíl·labs, dependrà de la interpretació que donem a este fet el que determinarà el sentiment i el comportament que es genera en nosaltres.  Si pensem que ignora a qui li parla, el sentiment que es produirà serà de tristesa i s’iniciaran menys converses amb eixa persona. Per contra, si pensem que actua així perquè està disgustat, la reacció emocional i conductual serà molt diferent.


1. Cuida el que dius de tu mateix
El llenguatge intern té un gran impacte psicològic, cuidar-lo i orientar-lo a la resolució de problemes proporcionarà benestar a través de sentiments de competència i autoeficàcia. Quan els missatges sobre un mateix no són adequats, per exemple són del tipus “no puc”, “sóc inferior” o “sóc vulnerable”, és molt probable que els comportaments que es generen siguen perjudicials.


2. Conducta assertiva
Tan important és ser respectuós amb els altres com amb un mateix. Quan no es respecten els drets aliens es tendix a ser agressiu, de la mateixa manera que se sol ser inhibit quan no es respecten els drets propis. La conducta assertiva és aquella que coordina i respecta tant els drets propis com els dels altres. La persona assertiva té una orientació activa cap a la vida, és capaç de comunicar-se de forma honesta i afavorix relacions personals més íntimes i profundes.

3. Interacció social
La relació interpersonal és el millor gimnàs emocional, permet entrenar l’empatia i la tolerància alhora que retorna sentiments molt agradables com la sensació de pertinença al grup, el reconeixement i, sobretot, l’afecte.


4. Expressió emocional
Algunes persones tenen dificultats per a expressar emocions, parlen més del que pensen que no del que senten. Això provoca que els sentiments tinguen un paper de segon ordre en les seues vides.
Comunicar a les persones pròximes el que se sent i en el moment en què se sent, de manera honesta i franca, reforça les relacions amb els altres i ajuda a canalitzar els afectes.

5. Bons hàbits
Finalment, tindre una vida ordenada proporciona estabilitat emocional. Quan s’han desenvolupat bons hàbits bàsics, des d’alimentació i son fins a puntualitat i perseverança, es té una vida molt més previsible. És més fàcil llavors anticipar conseqüències i, per tant, es té una sensació de control més gran sobre els esdeveniments.