El titot. Baix en greixos i bo en sabor

Els seus valors nutricionals, la baixa aportació calòrica que té i l’augment de l’oferta han sigut les principals raons per les quals el consum de titot ha crescut els últims anys.

els frescos

12 maig 2017

Compartix


El titot té l’origen al continent americà. Els conqueridors espanyols l’anomenaven “la gallina de les Índies”, i el van portar des de Mèxic al segle XVI. Ben prompte, el titot es va convertir en una delícia a la qual només podien accedir les persones adinerades. Però, a poc a poc, es va anar convertint en el protagonista dels dinars de Nadal en bona part d’Europa i els EUA.

CONSUM EN AUGMENT

En comparació de la Unió Europea, on se’n consumix uns 5 kg per capita, el consum de titot a Espanya és inferior, sobre 1,5 kg. Però a poc a poc va guanyant adeptes, tant pels seus valors nutricionals, com per la disponibilitat superior de formats i elaboracions.

Es tracta d’un tipus de carn molt recomanada pels nutricionistes, per les seues propietats nutricionals i la facilitat de digestió, fet que la convertix en una carn ideal per al consum de tota la família, fins i tot per a xiquets menuts i ancians.

El titot compta també amb molts adeptes entre els esportistes, pel seu alt contingut en proteïnes i aigua i baix contingut en greixos, que facilita la digestió. És un aliment amb poques calories, aproximadament unes 160 kcal per ració. Com que és baixa en greix i colesterol, és una de les millors carns magres del mercat.

El titot compta amb molts adeptes entre els esportistes, pel seu alt contingut en proteïnes i aigua i baix en greixos.


PROPIETATS NUTRICIONALS

• Té gran quantitat de vitamines del grup B: B1 o tiamina, B2 o riboflavina, B6 i B12. En destaca la vitamina B3 o niacina, que contribuïx al metabolisme energètic i disminuïx el cansament i la fatiga.

• És rica en minerals com el potassi, que contribuïx al manteniment de la tensió arterial; el fòsfor, que és bo per a la cura dels ossos; el seleni, que protegix contra el dany oxidatiu; i el zinc, que ajuda a cuidar la vista.

• És rica en proteïnes, que són importants per al creixement i desenvolupament durant la infància, adolescència i l’embaràs, perquè també conté quantitats baixes d’àcid fòlic.

• Ajuda a conciliar el son. Conté triptòfan, un aminoàcid essencial que participa en la producció de serotonina, substància que exercix en nosaltres un efecte calmant i ajuda a regular el son.


CONSELLS DE COMPRA I CONSERVACIÓ

Quan anem al supermercat podem trobar tant titot fresc, ja siga sencer o especejat, com elaborats carnis de titot (hamburgueses, marinats, mandonguilles…).

Pel que fa al titot fresc, en funció del que vulguem cuinar, n’hem de triar una part o una altra. En general, del titot, com ocorre amb el pollastre, podem utilitzar totes les parts per a cuinar, tenint present que els pits “donen més joc” per consumir-los a la planxa o arrebossats. A més, les parts de baix (cuixes i recuixes), així com les ales (alerons i cuixetes) són ideals per a fer al forn, a la brasa o en altres guisats.

La veritat és que, gràcies a les seues propietats nutricionals, qualsevol elaborat de titot pot solucionar un dinar o sopar de forma ràpida, sana i saborosa.


SABIES QUE...

ES MENJA TITOT PER ACCIÓ DE GRÀCIES ALS EUA PERQUÈ
En 1621, quan els primers colons van arribar a les costes d’Amèrica del Nord, els indis els van prestar ajuda per sobreviure a un hivern especialment fred i, gràcies a ells, la collita de dacsa va ser molt abundant. Per això, els colons van decidir organitzar un gran dinar d’agraïment per a ells amb pa de dacsa, verdures, ànec, peix i titot salvatge. En l’actualitat, el Dia d’Acció de Gràcies és el dia on més titot es consumix de tot l’any i a tot el món.