Prunes: una de les varietats més desitjades de l’estiu

Grogues, roges, verdes, porpres, morades, negres… les prunes són una fruita molt refrescant, amb un gust entre àcid i dolç.

els frescos

27 agost 2019

Compartix


La pruna és una de les fruites preferides per a consumir a la primavera i l’estiu. És el fruit de la prunera (Prunus domestica), un arbre de la família de les rosàcies i del gènere prunus, com la bresquilla i la nectarina. Grogues, roges, verdes, porpres, morades, negres… les prunes són una fruita molt refrescant, amb un gust entre àcid i dolç.

A Espanya, la majoria de varietats es produïxen a Lleida, Aragó, Sevilla i la zona del Mediterrani. La temporada en què es poden trobar prunes fresques i madures en el mercat va des de final d’abril fins al setembre.

És molt recomanable menjar les prunes amb pell, ja que és on es troben la majoria de les vitamines que contenen. Esta fruita també es pot utilitzar per a preparar confitures, melmelades, gelatines i salses per a acompanyar moltes receptes. A més, es poden consumir seques, cuites o com a acompanyament de diferents plats.

 És molt recomanable menjar les prunes amb pell, ja que és on es troben la majoria de les vitamines que contenen

Varietats

Hui dia n’hi ha més de 200 varietats, que solen classificar-se pel color i la mida. Algunes d’estes són:

• Grogues: característiquespel gust àcid i el suc abundant.

• Roges: més sucosesi amb un gust més dolç que les grogues.

• Verdes o ‘clàudies’: destaquen per la dolçor aromàtica

• Negres: tenen lapell blavosa fosca i són les més adequades per a coure.


Propietats

Principalment,es coneixen per ser un remei natural contra el restrenyiment, però les prunes contenenmolts altres beneficis essencials per a la salut.

- Eviten el restrenyiment i faciliten el trànsit intestinal, gràcies a la fibra que contenen. A més, tenen una gran quantitat d’aigua

- Són poc calòriques i riques en potassi, un mineral essencial per al bon funcionament dels músculs. A més, contribuïxen al funcionament normal del sistema nerviós i al manteniment de la tensió arterial en bones condicions.

- El seu contingut elevat en vitamina A facilita el metabolisme del ferro, cosa que prevé l’anèmia i afavorix el bon funcionament del sistema immunitari.

- Els seus flavonoides posseïxen accions antioxidants per a combatre els radicals lliures.


Beneficis de les prunes

• És un aliment molt energètic, refrescant i lleuger, capaç d’estimular el sistema nerviós.

• És recomanable en cas de sobrepés pel seu baix contingut calòric.

• Ajuda al bon estat de la pell, de les mucoses i de la vista per l’alt contingut en vitaminaA


Receptes

Pasta con ciruelas y espinacas

Coulis de ciruela

Mousse de tofu con ciruelas