5 consells per a gestionar la por del futur

La incertesa o la por del futur, de què passarà, moltes vegades ens paralitza. A continuació et donem pautes per a gestionar estos sentiments.

coneix-te

26 agost 2020

Compartix



Després de viure mesos sumits en un excés d’estrés progressiu, fruit de la COVID-19 i les seues conseqüències, ha sorgit una altra pandèmia: la incertesa. I també dos germans bessons: la por i l’ansietat.

Esta sensació ha continuat creixent en molts de nosaltres, i ens ha dut a pensar què passarà amb el nostre treball, amb la nostra economia, amb la nostra família i si podrem mantindre fora de perill les persones que estimem, tant físicament com econòmicament.

Cada u de nosaltres hem tingut una lluita particular per a mantindre’ns flotant, amb molts factors estressants que no són mai bons, i que són pitjors si van acompanyats d’incertesa. I què passa si no pots fer res per a controlar-la? És, llavors quan creix el nostre nivell de malestar.

Moltes vegades, la incertesa té un paper multiplicador de l’ansietat, que comporta la pèrdua de control sobre el nostre comportament; com a exemple tenim aquelles famoses cues del supermercat per a comprar paper higiènic. Tot es reduïx a una fèrria necessitat de controlar allò que ha de vindre, allò que no podem controlar i no volem que ens descontrole…, i que acaba amb la nostra capacitat més racional per a explicar una compra compulsiva com aquella.

Estos riscos sanitaris, personals, socials, econòmics, etc., units a un alt nivell d’indecisió i incertesa, quan s’allarguen en el temps poden acabar doblegant-nos i fer que el nostre dia a dia penge d’un fil.

Com podem gestionar la incertesa?

  1. Descriu el teu nivell de tolerància: Passats uns mesos del confinament, on hem estat més susceptibles i irritables, també tenim més capacitat d’autoconeixement i sabem quins són els nostres límits. Hi ajuda molt escriure quins penses que són estos límits, revisant-los cada cert temps, ajudant a reduir-ne la intensitat perquè ens espanta menys tindre’ls presents i ens ajuda a regular-nos.

    2. Especifica la incertesa: Pegar voltes a circumstàncies o situacions sense sentit només ens fa mal. Saber que tenim esta tendència a magnificar, en moments de feblesa, ens pot dur a no ser objectius, per això hem de ser concrets, per a afrontar millor els nostres plans, sense desgastar-nos en pensaments poc constructius. Prova també a escriure-ho i voràs com perd força quan concretes una manera d’afrontar-la.

    3. Viu el present: Ningú no sap què ens pot oferir el que hem viscut; no podem viure en el passat i, menys, del futur. Practica exercicis de mindfulness, per a establir límits en el moment present. El millor és cada dia, durant 10-20 min, a la mateixa hora i en un entorn tranquil.

    4. Centra’t en la resiliència: Pensa en el que eres capaç de fer hui, les pròximes hores. Les estratègies i energies han d’anar dirigides a disfrutar de les coses més positives que ens envolten i amb qui podem fer-ho. Seran coses senzilles, normalment, sense importància, però són les que més trobem a faltar quan no les tenim. De segur que, si les penses i les escrius, en tindràs un muntó. Fes la prova!

    5. Busca suport: És lícit que pugues sentir-te esgotat. Demana ajuda a les amistats. Sabem que el mal de molts consola. Sense buscar consols innecessaris, sense caure en el victimisme, recolza’t en qui confies i explica-li què has pensat, com has dissenyat la forma d’enfrontar-te a la incertesa. Voràs com reps suport. I, si no ho veus clar, sempre pots recolzar-te en un professional.