Intel·ligències múltiples i jocs per a cada una 

T’expliquem què són les intel·ligències múltiples i com es poden potenciar mitjançant els jocs. Pren nota!

cures infantils

Compartix


Com ja vam tractar en un article anterior, les intel·ligències múltiples que va definir el psicòleg Howard Gardner als anys huitanta, i que van revolucionar els mètodes d’aprenentatge, reflectixen la capacitat i l’habilitat individual que es pot desenvolupar fins a aconseguir que siga una destresa.

Este autor va definir huit intel·ligències que tenen tots els éssers humans: la lingüística-verbal, la lògica-matemàtica, l’espacial, la musical, la kinestèsica-corporal, la interpersonal, la intrapersonal i la naturalista. Estes intel·ligències interactuen entre si i treballen juntes de manera complexa.

A més, es poden fomentar des de casa amb jocs. Triar estos jocs adequadament pot ajudar els més menuts a desenvolupar la seua multipotencialitat.


Quins són els jocs que potencien les intel·ligències múltiples?

1. Intel·ligència lingüística-verbal

Es desenvolupa amb les activitats que estan relacionades amb el llenguatge, la comunicació i els idiomes. Per a potenciar este tipus d’intel·ligència, podem triar jocs de taula que impliquen descriure, fer mímica o contar una història; també, jocs de cartes de memory, de construir paraules…

Per als més menuts, tots els joguets que impliquen activitats de joc simbòlic, on puguen reproduir situacions que observen en la vida real i imitar-les, com ara els jocs d’oficis: metges, cuiners, veterinaris, mecànics… Fins i tot sèries o col·leccions de ninots tipus Playmobil, que reproduïxen escenes.


2. Intel·ligència lògica-matemàtica 

Per a ajudar a potenciar-la, podem triar jocs que treballen amb matemàtiques manipulatives com l’àbac, la torre rosa (icona dels materials Montessori), també els encaixables, les figures geomètriques apilables o els puzles. Per als més majors, els escacs, els jocs d’estratègia i els que exigixen treballar el raonament lògic, com els solitaris. També són molt útils els jocs de construcció i d’experimentació científica.



3. Intel·ligència espacial

Este tipus d’intel·ligència es relaciona amb la part artística: les persones que hi destaquen solen tindre capacitats que els permeten idear imatges mentals, dibuixar i detectar detalls. Són xiquets i xiquetes que demostren una sensibilitat especial al color, a la línia, la forma, la figura i l’espai. La plastilina, les pilotes o els jocs de cubs seran els més adequats per als primers anys, mentre que la fabricació de mosaics, els jocs de construcció i per a encaixar, els puzles o jocs amb laberints són els més adequats per a edats intermèdies.


4. Intel·ligència musical

En este cas, hem de buscar jocs que impliquen cantar, ballar, tocar algun instrument, seguir el ritme… També poden participar de l’assistència a activitats musicals, per exemple concerts en família, o acostumar-nos a posar música de tot tipus en casa, en lloc de la televisió per a fer segons quin tipus d’activitats. Per als més menuts de la casa podem optar pels contes musicals, amb botons amagats de melodies en els dibuixos.


5. Intel·ligència kinestèsica-corporal

Amb esta intel·ligència desenvolupem la capacitat d’utilitzar el cos per a fer activitats o resoldre problemes. Per a potenciar-la podem incentivar els jocs amb moviments com les carreres d’obstacles, si estem en entorns oberts. Si estem en espais més tancats, amb el joc de «Simó diu», demanem a Simó que salte, que balle, que córrega, que pegue tres voltes a la taula del menjador o qualsevol altra cosa que ens vinga al cap. Les plastilines, els jocs de manualitats, els patins, la bicicleta o el patinet i fer exercici en grup també els ajudarà a desenvolupar esta habilitat.


6. Intel·ligència interpersonal

Intentem fomentar les activitats i els jocs en grup, com els jocs de taula on participen més de 4 persones o els jocs de cartes. També són una bona opció les escoles o els campaments d’estiu, on aprenen a relacionar-se amb altres xiquets fora de la seua zona de confort, i també la pràctica d’esports i aficions en equip.



7. Intel·ligència intrapersonal

Són xiquets molt autònoms que coneixen molt bé els seus sentiments, el que els agrada i el que no els agrada. Així que la millor manera d’incentivar-los és deixant-los assumir responsabilitats adequades a la seua edat, tant domèstiques com participatives en altres moments familiars. Els materials de joc simbòlic també els ajuden a reforçar estes qualitats.

Les converses també els motiven; participar en converses on se senten protagonistes i puguen donar la seua opinió respecte d’algun tema que s’estiga debatent també els ajuda a reforçar este tipus d’intel·ligència.


8. Intel·ligència naturalista

Els joguets per a explorar la naturalesa, com els microscopis, prismàtics, telescopis…, les figures de goma que els permeten entendre el cicle de la vida o les col·leccions de figures vegetals o animals són alguns dels recursos que els poden ajudar a potenciar este tipus d’intel·ligència. A més, qualsevol activitat a l’aire lliure, a la muntanya o al mar, com les rutes de senderisme o les activitats de multiaventura, els entusiasmarà.