El moviment Slow food és una filosofia que aposta per la tradició i el coneixement en la gastronomia. T’ho contem tot sobre “menjar lent”.


tema del mes

1 juliol 2019

Compartix

Es tracta d’una forma de vida que torna al passat, que reivindica alimentar-se com ho feien els nostres iaios, triant ingredients naturals, de temporada i procedents de productors locals o de tan a prop com siga possible. A més, si aprenem a conservar els aliments correctament i a planificar els menús del dia a dia, evitarem caure en la temptació del menjar ràpid, que fa que prioritzem el temps i les maneres de menjar, enfront de la qualitat i el gaudi dels aliments.


Però, a més, és una manera d’assentar-se a taula, de menjar amb cura, de forma lenta i conscient, de compartir amb família i amics eixos moments. Un hàbit que s’ha anat perdent amb el temps com a conseqüència de les presses i del ritme frenètic que tenim en el nostre dia a dia.

Moviment Slow

El moviment Slow food naix fa més de 30 anys com a reivindicació al fast food o ‘menjar ràpid’ importat del món anglosaxó. El seu fundador va ser Carlo Petrini, un italià convençut que necessitàvem anar més a poc a poc a l’hora de viure i, sobretot, a l’hora de menjar.

Actualment, el corrent Slow food compta amb més de 100.000 socis que estan organitzats en delegacions pròpies presents en més de 160 països, on es reunixen de forma regular. A més, este moviment col•labora amb l’única universitat del món dedicada de forma exclusiva a les ciències gastronòmiques.

Dieta Slow Food

Este concepte de vida pretén recuperar els costums alimentaris saludables tan propis del Mediterrani, consumint plats nutritius i complets. Té com a base una dieta mediterrània i promou el consum d’aliments de proximitat, de temporada i de gran qualitat nutritiva, com els llegums, la pasta, la fruita i la verdura i la carn o el peix. Segons esta tendència, si mengem amb estes premisses i amb una masticació lenta la nostra alimentació es fa més bona, neta i justa. Bona pel gust i l’aroma; neta perquè respecta el medi ambient i la nostra salut; i justa perquè proporciona uns ingressos sostenibles.





Beneficis de practicar slow food

Segons els experts, assentar-se al voltant de la taula i menjar a poc a poc també té beneficis per al nostre organisme, ja que si mengem de forma més lenta, conscient i assaborint els aliments, sense adonar-nos-en masteguem més el menjar i això té nombrosos beneficis per a la nostra salut:


 Mastegar ens ajuda a tindre una bona digestió. Quan mesclem els aliments amb la saliva els anem triturant i desfent, i això afavorix combatre els gasos, evitar dolors estomacals, digestions pesades, etc.

A més, quan masteguem generem més saliva i, per tant, més enzims, que són bàsics perquè el nostre organisme puga assimilar tots els nutrients, minerals i vitamines que contenen els aliments.

  També, com més masteguem el menjar alliberem més hormones que envien al cervell el senyal de sacietat, i això fa que mengem menys, per tant és un bon mètode per a cuidar la línia.


Aprofita les vacances i reivindica la sobretaula

La sobretaula és un costum espanyol que cada volta practiquem menys. Aprofita el moment estival per a introduir-la i mantín-la, tant com pugues, en el teu dia a dia en tornar de vacances. A continuació et donem 4 idees per a disfrutar la sobretaula:


 La xarrada. La tertúlia després dinar o sopar és una de les millors teràpies que tenim, ja que ens ajuda a socialitzar i a enfortir els llaços d’unió, ja siga amb la família o amb amics. A més, conversar tranquil•lament amb els companys de taula incrementa el plaer de la convivència.  

 La becadeta. Està demostrat que fer una becadeta després de dinar millora el nostre funcionament cognitiu, la memòria, reduïx l’estrés i fins i tot el nostre estat d’ànim. L’Agència Espacial Nord-americana (NASA) va establir en 2011 que el temps adequat per a una becadeta modèlica és de 26 minuts. Dos anys més tard, l’Escola Mèdica de Harvard i la Clínica Mayo van establir, després d’una investigació, que la becadeta ha de durar entre 20 i 30 minuts.

 Temps de descans. Si eres dels que no volen fer becadeta ni estar assegut a taula, aprofita estos moments de descans per a tu. Desconnecta, apaga el mòbil, llig, escolta música, pren-te el teu temps i respira. Aclarir la ment i descansar el cos ens ajuda a reposar energies.

 Jocs de taula. Prolongar el dinar o el sopar amb un bon joc de taula fa que ens relaxem i assimilem millor els aliments. El parxís, el dominó, qualsevol joc de cartes o un bingo casolà són garantia de rialles, records i bons moments.