Un xiquet que llig serà un adult que pense
Consells per a fomentar la lectura entre els més menuts
cures infantils
Compartix
Segons l’últim Baròmetre d’Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya 2018, que es va donar a conéixer el mes de gener passat, creix el nombre de lectors a Espanya, fins al 61,8 %, tot i que el 38,2 % no llig mai o quasi mai.
Amb la presència indubtable de les noves tecnologies en la vida dels més menuts, a la qual cosa hem de sumar extraescolars i deures, estem aparcant, quasi sense adonar-nos-en, una cosa tan senzilla com és llegir un llibre. De totes maneres, l’estudi també indica que creix el nombre de lectors de llibres en suport digital fins al 23,2 % (el 6 % només llig en format digital i el 17,2 % llig en els dos formats). El lector digital és un lector més intensiu, llig una mitjana de 13,2 llibres a l’any, enfront dels 11,2 del lector que només llig en paper.
Fomentar la lectura a qualsevol edat sempre és sinònim d’enriquiment, però hui en dia ho tenim més complicat. No hi ha lloc al món on no veiem un adult amb un dispositiu electrònic a la mà. I com que l’exemple és una arma molt poderosa, quan llegim transmetem, quasi sense adonar-nos-en, este hàbit als xiquets. Per tant, començant per la nostra casa, ens hauríem de proposar mitigar este efecte en la mesura que siga possible, i al mateix temps recuperar l’hàbit de lectura i fer-ne partícips els nostres fills.
No hi ha un domini més ampli de coneixement que el que ens oferixen els llibres, perquè llegir ens ajuda a pensar i ens obri la ment. Quan llegim, ens nodrim de la imaginació i el raonament que han plasmat els altres en fulls en blanc i, com més ens obrim a això, més receptors som.
La lectura primerenca
Des que els xiquets tenen uns pocs mesos, quan encara són bebés, tenen contacte directe amb la lectura. Poden vore fotos, assenyalar objectes en un llibre i, en definitiva, associar paraules amb les il•lustracions que els definixen. D’esta manera aprenen, quasi sense adonar-se’n, la importància del llenguatge.
Des d’este primer moment ja estimulem la imaginació dels xiquets i la comprensió del món que els envolta, i a més desenvolupem el seu llenguatge i la capacitat d’escoltar.
Per això la lectura és tan important. Fins i tot quan els xiquets aprenen a llegir per si mateixos, és important continuar llegint-los en veu alta. Els xiquets necessiten l’exemple dels pares per a poder sentir que la lectura no és una obligació sinó un moment de descans, de tranquil•litat i també d’oci.
Els “superpoders” dels contes
- Desenvolupen la memòria, la creativitat i la imaginació.
- Enriquixen el seu vocabulari.
- Els ajuden en la gestió de conflictes i a reconéixer emocions.
- Desenvolupen el pensament i la capacitat d’anàlisi.
- Fan que la relació amb l’adult siga més estreta i milloren el vincle pare-xiquet.
- Amplien la seua sensibilitat.
- Els ajuden a véncer les pròpies pors.
- Faciliten el procés de simbolització.
- Desenvolupen la capacitat d’escolta i atenció.
- Fomenten l’hàbit de la lectura.
- Ajuden els xiquets a entendre millor el món.
- Ajuden a millorar l’ortografia.
- Allunyen de l’avorriment.
Un xiquet que llig anirà convertint-se, a mesura que cresca, en un adult amb idees pròpies i una mentalitat ferma.
5 jocs per a motivar els xiquets a llegir
1. Posa-li veu a la història: als xiquets, els encanta escenificar històries; per tant, si en comptes de llegir un llibre sense més juguem amb les veus i els sons, cridaràs més la seua atenció.
2. Fes teatre: als xiquets, els encanta imitar, així que aprofita l’ocasió i escenifica el conte. És un bon exercici per a deixar volar la fantasia.
3. El conte en dibuixos: com més major és el xiquet, menys il•lustracions hi ha als llibres. Anima’l a dibuixar personatges a manera de còmic, fins i tot a inventar-se personatges nous. Això potencia la seua creativitat i el pensament lògic.
4.Creeu un final nou: una bona manera de desenvolupar la imaginació és canviar el final de les històries. Això fa que el xiquet s’implique més en el conte i l’ajuda a reflexionar sobre el que ha llegit, al mateix temps que hi aporta la seua personalitat.
5. Música per a llegir: podem acompanyar la lectura de cançons que li agraden. Així, a mesura que el xiquet escolte la cançó, pot anar llegint la lletra i cantant. D’esta manera estimularem la seua capacitat de concentració.