El salmó, en el “top” dels aliments saludables

 Ric en omega-3, és bo per al cor i ajuda a controlar el colesterol

els frescos

1 maig 2019

Compartix

Propiedades del salmón


El salmó és un tipus de peix blau migratori, de la família dels salmònids, que viu tant en aigua dolça com salada. La seua carn té un color rosat característic i és molt apreciat pel sabor i per les qualitats nutricionals que té. El podem trobar durant tot l’any, ja que, actualment, quasi la totalitat del salmó que consumim a Espanya prové d’aqüicultura, principalment de Noruega, Escòcia i Xile.

La peculiaritat del salmó “salvatge” és que naix en aigua dolça, on té lloc la posta dels ous i, al cap d’uns anys, viatja fins al mar, on es desenvolupa per a aconseguir la maduresa sexual, moment en què torna al lloc on va nàixer, remuntant el mateix riu, per a pondre i repetir el cicle. És en este moment quan la seua carn està en les millors condicions.

Valor nutricional

El salmó és un dels aliments més saludables del món, a més de ser molt nutritiu i saborós. És una font excel•lent de vitamines B12, B6 i vitamines liposolubles D i E, de proteïnes d’alt valor biològic, àcids grassos essencials i minerals com iode, fòsfor, seleni i potassi. El seu contingut en hidrats de carboni és molt baix.

 Quant Omega3 té el salmó?

Destaca el seu contingut en àcids grassos poliinsaturats, especialment en omega-3. Com que té un contingut elevat de greix en la carn, més del 5 %, està classificat com a peix blau. Això fa que el seu valor energètic siga superior al d’altres peixos. Per això es recomana consumir-ne entre 1-2 vegades a la setmana.

Beneficis per a la salut

- Com que és ric en omega-3, és beneficiós per al cor i per al sistema circulatori.

- Ajuda a controlar els nivells de colesterol i triglicèrids.

- Les seues vitamines contribuïxen al funcionament normal del sistema nerviós.

- El seu contingut en iode ajuda al bon funcionament de la tiroides.

- Com que té fòsfor, contribuïx al manteniment dels ossos en bones condicions.

- A més, el seleni ens ajuda al bon funcionament del sistema immunitari.

El salmó és un tipus de peix blau, per l’alt contingut gras, que és bo per al cor i per a controlar el colesterol, gràcies que és ric en omega-3.

Propiedades del salmón

Consells de compra, conservació i cocció

- El salmó es pot trobar fresc, congelat o fumat. Per a comprar-lo fresc, ens hem de fixar que la pell siga brillant, amb colors vius, que tinga les escates apegades, la carn ferma i que tinga els ulls brillants i bombats.

- En general, el peix és un aliment amb una gran càrrega bacteriana, per la qual cosa s’ha de mantindre en la nevera per a garantir que no es trenque la cadena de fred i cuinar-lo com més prompte millor.

- Per a disfrutar de totes les propietats del salmó, es recomana cuinar-lo a la planxa, guisat o al forn i evitar fregir-lo, perquè una cocció excessiva influïx en l’oxidació dels greixos essencials i ja no seria tan beneficiós.

 Del nostre web a la teua cuina

- Salmó i vieires amb coriandre i llima dolça 
- Pastís de salmó 
- Ensalada d’alvocat i salmó 
- Salmó a la papillota 
- Espaguetis amb salmó 
- Salmó amb fonoll al forn 

Troba més receptes a http://planificador.consum.es

 Què és l’oli de salmó?

És oli pur extret de la carn de salmó que concentra totes les seues qualitats, com els àcids grassos omega-3, amb un alt contingut en EPA (àcid eicosapentaenoic) i DHA (àcid docosahexaenoic). El seu contingut en minerals pot arribar a ser fins a 25 vegades superior al de qualsevol altre aliment d’origen animal. Entre els seus usos principals destaca com a complement vitamínic en píndoles i com a oli líquid per a afegir-lo als menjars, però també per a millorar la salut de les mascotes, com els gossos.

Propietats del salmó fumat

El salmó fumat és un aliment ric en vitamina D que regula el pas de calci als ossos, i de vitamina B3, que regula el metabolisme energètic normal. És ric en sodi (de 20 a 25 vegades més que el salmó fresc) i té un alt contingut en proteïnes d’alt valor biològic. Per contra, el salmó fumat és baix en sucre. Destaca també l’aportació de potassi, fòsfor i magnesi i vitamines del grup B.