Propietats de la xia

Et contem les principals propietats i beneficis de la xia, una llavor procedent d’Amèrica Llatina. Descobrix com la pots utilitzar per a cuinar i cuidar la salut.

hui mengem

24 gener 2020

Compartix

Propiedades de la chía

Què és la xia? 

La xia o sàlvia hispànica és una planta originària d’Amèrica Central. És una de les espècies vegetals amb més concentració d’àcid gras omega 3 que es coneixen. Es cultiva per a aprofitar-ne les llavors, que s’utilitzen com a aliment. Xia és una paraula d’origen maia que significa ‘força’. Tant els  maies com els asteques incloïen este llavors en la seua dieta. El cultiu d’esta planta va ser desplaçat pels cereals que van dur els espanyols durant la colonització i la xia va desaparéixer fins que fa uns anys es va recuperar, i en l’actualitat forma part de la dieta de moltes persones preocupades per la seua salut.

 La versatilitat que té en la cuina i la gran riquesa nutricional l’han convertida en un dels aliments de moda els últims anys. 

Tipus de llavors de xia 

Hi ha llavors de xia blanques i negres. Les dos són una varietat de la sàlvia hispànica. Nutricionalment són pràcticament idèntiques i només es diferencien pel color.

Valor nutricional de la xia

100 grams de llavors de xia contenen 5 grams de carbohidrats, 21 grams de proteïnes i 24 grams d’àcids grassos insaturats.


Propiedades de la chía

 Principals beneficis de la xia

1. L’alta concentració de mucílags, un tipus de fibra soluble que creix en contacte amb l’aigua, fa que les llavors de xia multipliquen per deu la mida en el tracte digestiu.  Gràcies a l’alt contingut que té de fibra, la xia aporta sensació de sacietat. A més, ajuda a regular el trànsit intestinal. 

2.  L’omega 3 contribuïx al bon funcionament del cor.

3.  La xia posseïx una alta concentració de fenols, uns antioxidants que frenen l’activitat dels radicals lliures. Això ajuda a previndre l’envelliment prematur de la pell.

4.  Consumir llavors de xia ajuda a cuidar els ossos, ja que de 30 grams de xia s’obté el 20% de la quantitat de calci recomanada, un mineral indispensable per a mantindre la massa i estructura òssia. 

Com pots incorporar llavors de xia a la dieta

La quantitat de xia recomanada al dia és de 25 grams, dos cullerades soperes, aproximadament. Les llavors de xia tenen un gust lleuger d’anou. Es pot incorporar a quasi qualsevol plat, des de sopes fins a ensalades, guisats, purés, batuts… encara que molta gent les pren per a desdejunar. Una manera molt senzilla de consumir estes llavors en la primera menjada del dia és tirant-ne una cullerada en els cereals o en un iogurt. També es poden afegir a la massa de les magdalenes, al bescuit o al pa abans de coure’ls al forn.