Seitán: la carn vegetal per excel•lència

El seitan és un dels aliments més populars entre les dietes vegetarianes i veganes. Et contem com es pot preparar i les propietats saludables de l’anomenada “carn vegetal”, una de les millors maneres de reduir el consum de productes d’origen animal sense renunciar al sabor.

a examen

25 setembre 2019

Compartix

Seitán: la carne vegetal por excelencia

Què és el seitan?

El seitan és un preparat alimentari a base de farina de blat. Se’l sol anomenar “carn vegetal” pel fet que, una vegada cuinat, té un aspecte i una textura semblant. Al costat del tofu i del tempeh, és un dels puntals de les dietes veganes i vegetarianes per a proporcionar proteïnes a l’organisme. El seu nom prové d’una paraula japonesa que significa ‘proteïna vegetal’. Este aliment està molt estés a l’est d’Àsia, sobretot a la Xina, Taiwan i el Japó.


Com que a penes no té greixos, sucres ni fibra, el seitan és un aliment fàcil de digerir. Però no és apte per a celíacs, ja que la seua base és farina de blat.

Elaboració del seitan

La forma tradicional d’elaborar seitan consistix a llavar una massa de farina de blat amb aigua, per a poder separar el gluten del midó. Encara que actualment se separa industrialment, es pot comprar el gluten en pols. A continuació, es bull en un caldo amb salsa de soja, alga kombu i gingebre.
Tot i que té una elaboració molt senzilla, hui dia el seitan el podem trobar en quasi tots els supermercats, a punt per a cuinar-lo.

Valor nutricional

El seitan és, bàsicament, proteïna de blat, per tant, és un aliment ric en proteïnes i baix en greixos i hidrats. 100 grams de seitan aporten uns 16 g de proteïna. Tot i això, les proteïnes del seitan no són d’alt valor biològic, per això convé combinar-lo amb llegums per tal d’obtindre tots els aminoàcids essencials. A més, este aliment té una aportació calòrica reduïda, ja que 100 grams aporten 99 kcal.


Seitán: la carne vegetal por excelencia

Receptes

Un dels principals avantatges del seitan és que té molta versatilitat en la cuina. Es pot preparar de moltes maneres: fregit, arrebossat, estofat, com a base de mandonguilles o, fins i tot, com si fora companatge per a preparar sàndwitxs o entrepans.


És un aliment que no requerix grans habilitats culinàries. Una de les formes més fàcils de preparar-lo és a la planxa. Es pot passar per la paella volta i volta, simplement, afegint-li un poc de salsa de soja o daurant un all en la paella amb un poc d’oli i afegint unes tallades de seitan amb una miqueta de julivert.


Seitán: la carne vegetal por excelencia


Esta carn vegetal també es pot utilitzar per a preparar salsa bolonyesa o farciment de canelons, a més d’afegir-la a una pasta o a uns noodles amb verdures, si volem donar-li un toc més oriental. 

Podem cuinar el seitan estofat, arrebossat i farcit de formatge o prendre’l en versió hamburguesa, una de les formes més populars de consumir-lo.

El seitan és una bona solució per a totes aquelles persones que vullguen reduir la ingesta de carn, però que no tenen clar com substituir-la.