Aliments fermentats: llista de productes i propietats

Els aliments fermentats han format part de la dieta de l’ésser humà des de sempre. Són aliments que afavorixen la digestió i aporten microorganismes beneficiosos per a l’intestí. El iogurt, el formatge o el pa, el xucrut, el quefir o el vinagre són aliments fermentats. El te kombutxa ha tornat a posar de moda els beneficis que la fermentació té sobre la nostra salut.

a examen

11 juny 2018

Compartix


La fermentació és la transformació que patixen els aliments per l’acció dels bacteris i dels llevats. Durant este procés, els sucres es convertixen en àcids, gas o alcohol, que actuen com a conservants naturals de l’aliment. La fermentació ha sigut utilitzada per l’ésser humà des de l’antiguitat com una manera de mantindre els aliments durant períodes llargs. Tenim molts exemples d’aliments fermentats en la nostra dieta. El pa, el formatge, el iogurt, les begudes alcohòliques com el vi o la cervesa o alguns embotits són aliments fermentats, però els últims anys hem vist com s’han afegit altres de més exòtics com el quefir, el tempeh, el xucrut, el miso o el te kombutxa. Este últim, els beneficis del qual han conquistat mig món, ha tornat a desencadenar la febre pels aliments fermentats.

La majoria dels aliments fermentats afavorixen la digestió i augmenten l’absorció de nutrients. A més d’ajudar-nos a poblar els intestins de microorganismes saludables, els fermentats contribuïxen a millorar les digestions perquè estos aliments han sigut parcialment predigerits per bacteris o rents, per això són més digeribles. La fermentació augmenta la presència de vitamines, sobretot les del grup B, com la B12 o la B9 més coneguda com a àcid fòlic; també la K2, difícil de trobar en aliments no fermentats. En general, són aliments més nutritius.



Aliments fermentats que beneficien la salut intestinal:

  • Xucrut: es produïx de la fermentació de la col. Es consumix molt a Alemanya. Quan comença el procés de fermentació, el nombre de bacteris làctics presents en la superfície de les fulles de col augmenten, per la qual cosa després del seu consum es restablix el pH de l’intestí, millora el procés digestiu i l’absorció de nutrients. El xucrut també és una font excel·lent de vitamina C i vitamina K.
  • Quefir: el quefir és un producte lacti semblant al iogurt líquid, fermentat a través de l’acció d’un conjunt de rents, fongs i bacteris. Este aliment és ric en probiòtics, lípids i proteïnes que afavorixen la salut intestinal.
  • Miso: el miso és una pasta fermentada de soja i altres cereals com el blat, l’arròs o l’ordi amb el fong Aspergillus oryzae. Durant segles va ser considerat un aliment curatiu a la Xina i al Japó. Des de fa generacions s’utilitza per a preparar sopes calentes o com a condiment d’altres plats. El miso té enzims que ajuden a fer la digestió.


  • Kombutxa: beguda fermentada que té un gust àcid lleuger i que s’obté a base de te endolcit fermentat mitjançant una colònia gelatinosa de microorganismes. Si el fong rep alimentació contínuament, el procés no té fi, per això el kombutxa és conegut com “el fong de la immortalitat”. Històricament s’ha pres a la Xina, a Rússia i a Alemanya, encara que des de fa un temps els seus beneficis aparents sobre l’organisme han estés el seu consum.
  • Iogurt: les propietats d’este aliment probiòtic per al nostre organisme estan més que demostrades. El iogurt té al voltant de 100 milions de bacteris que transformen una part de la lactosa en àcid làctic. Els microorganismes que trobem en el iogurt són capaços de regenerar la flora intestinal. A més, algunes varietats de iogurts poden contindre bifidobacteris que també estimulen el sistema immunitari.