Moniato al forn: com fer moniato torrat al forn

El moniato al forn és una recepta deliciosa, molt saludable i fàcil de fer. Et contem com torrar moniato a casa.

els frescos

27 desembre 2019

Compartix


El moniato, que també es coneix com batata, és un tubercle que té centenars de varietats repartides per tot el món, encara que les més comunes a Espanya són la blanca i la roja, varietat esta última amb una carn d’un color taronja intens. És una de les joies que ens porta la tardor i la seua temporada va de l’octubre al març, quan es troba en el moment de consum òptim.

Origen

Els moniatos o batates són un altre dels productes que ens van arribar de les Índies i que van arrelar ràpidament en la nostra cultura culinària, especialment al sud d’Espanya. De fet, a començament del segle XVII, el moniato era conegut en tot el territori nacional com “patata de Màlaga”, ja que en esta zona del país va ser on se’n va popularitzar el consum per primera vegada. Sembla que el moniato era originari de Sud-amèrica, on hi ha constància del seu cultiu fa 8.000 anys per les troballes de representacions de moniato en nombroses ceràmiques precolombines i restes d’este tubercle en algunes de les seues tombes.

Segons dades de la FAO, els principals països productors de moniato són la Xina, Uganda, Indonèsia, Ruanda, el Vietnam, Nigèria, l’Índia, el Japó, Burundi i els EUA. A Espanya, les zones productores principals són Andalusia, la Comunitat Valenciana, les Canàries i les Balears.


Beneficis del moniato

Del moniato s’extrau midó és molt freqüent utilitzar-lo en l’alimentació humana i del bestiar i com a matèria primera en la indústria de la pastisseria i la rebosteria, fins i tot per a l’obtenció de begudes alcohòliques.

El moniato té beneficis i nutrients nombrosos per a la nostra salut, entre els quals hi ha un alt contingut en àcid fòlic, vitamina essencial per a les dones embarassades i en període de lactància. També és font de vitamines A, C, E i de minerals com ara potassi i manganés. Les vitamines C i E i el manganés contribuïxen a la protecció de les cèl•lules pel mal oxidatiu. La vitamina A és essencial per al manteniment de la pell i la visió en condicions normals i el potassi contribuïx al manteniment normal de la tensió arterial.

Del moniato s’extrau midó i és molt freqüent utilitzar-lo en l’alimentació humana i del bestiar i com a matèria primera en la indústria de la pastisseria i la rebosteria

El boniato, dulce joya de otoño

Consells de compra i conservació

Es tracta d’un producte molt fràgil; per això, a l’hora de comprar-lo hem de triar els que tinguen un aspecte més ferm. Una vegada a casa, convé guardar-los en un lloc fresc, sec, fosc i ben airejat, on poden aguantar fins a deu dies. Si la temperatura és alta, el moniato pot germinar o fermentar. Per a evitar-ho, és aconsellable cuinar el tubercle i mantindre’l en la nevera durant una setmana, però no s’ha de guardar mai cru en la nevera.

Formes saboroses de cuinar moniato

Igual que les creïlles, el moniato no es pot consumir sense cuinar. Amb l’aplicació de diferents tècniques de cuina podem aconseguir desenes de plats amb moniato, tant salats com dolços, o bé una guarnició excel•lent per a carn, peix i, fins i tot, arrossos i altres cereals.

El moniato torrat al forn és, amb tota seguretat, la manera més fàcil i coneguda de disfrutar d’este tubercle. Simplement hem de rentar els moniatos, embolicar-los en paper d’alumini i deixar que la calor del forn faça la seua acció. El resultat: unes postres dolces, sanes i de textura molt agradable, que també es poden integrar en pastissos i coques. Si no vols encendre el forn, el moniato es pot coure tallat a rodanxes o a daus en la paella. Cuina’l pelat i després, amb la carn ja cuita, tritura’l fins a obtindre un bon puré o mescla’n els daus amb altres vegetals, carns i cereals.

Una altra forma saborosa de consumir el moniato és com si foren creïlles fregides. Frig o salta bastonets de moniato i obtindràs un substitut de les creïlles fregides, molt més acolorit i amb un punt dolç interessant que contrasta amb altres aliments salats. Per a reduir la ingesta d’oli, el moniato es pot passar per la planxa, una vegada tallat en làmines no massa grosses.