Beneficis dels minerals: el 'engranatge' per a un cos sa i equilibrat

Es parla molt de les vitamines, les proteïnes, els hidrats de carboni o els sucres, però sense els minerals, el nostre organisme no funcionaria correctament. Són els responsables de mantindre el cos sa i equilibrat, de garantir la formació dels ossos, del transport de l’oxigen en la sang o de la producció d’hormones.

SALUT I BELLESA

22 novembre 2018

Compartix

Els minerals són elements naturals inorgànics, essencials per a l’organisme, que es troben en molts aliments de la nostra dieta. Es classifiquen en macrominerals, que necessitem en més quantitat, i entre els quals hi ha el calci, el fòsfor, el potassi, el magnesi, el clor, el sofre i el sodi; i en oligoelements, que els necessitem en xicotetes quantitats, com el coure, el ferro, el iode, el manganés o el zinc.

 Les propietats principals dels minerals són:

  • Transportar l’oxigen a la sang.
  • Formació dels ossos.
  • Regulació del to muscular.
  • Balanç de líquids corporals.
  • Producció d’hormones.
  • Regulació del ritme cardíac.
  • Afavorir la digestió.
  • Tindre energia i poder pensar.



Minerales, ‘engranaje’ que mantiene nuestro cuerpo sano y equilibrado

10 minerals essencials 

1. Bor: ens ajuda a metabolitzar els nutrients i ésfonamental per al pensament i la coordinació muscular. Està en la fruita seca,els espàrrecs, la poma, la mel i les tomaques. 

 

2. Calci: es troba, majoritàriament, en el teixit ossi iactua en la contracció cardíaca i en el bon funcionament de nervis i dels músculs. Està en la llet i els seus derivats, però també en les hortalisses de fullesverdes (col de cabdell, bròcoli, col arrissada, naps o col), el salmó, les sardines,la fruita seca (ametles o llavors de gira-sol) i els llegums secs.

 

3. Fòsfor: és el segon mineral en concentració del nostrecos, després del calci. De fet, afavorix la seua utilització, encara que la seuafunció principal és l’emmagatzemament i l’alliberament d’energia, i tambéafavorix el bon funcionament de la glàndula paratiroïdal, que es troba en elcoll. Està en la carn, el fetge, el peix, la llet, la soja, l’avena, el paintegral i els cereals.

 

4. Ferroens aporta els nutrients necessaris per a laformació de glòbuls rojos, sense els quals podríem tindre anèmia. Està en elfetge, la carn roja, els ous, es fesols, la fruita seca, els llegums i en algunes verdures.


 


Minerales, ‘engranaje’ que mantiene nuestro cuerpo sano y equilibrado


5. Potassiequilibra els efectes delsodi en la pressió arterial i actua sobre el sistema nerviós central perquèfuncione bé, comunicant nervis i músculs. El sodi i el potassi estan relacionats amb l’equilibri dels líquids del cos. És necessari per a produirinsulina. Està en les carns roges i alguns peixos (com ara sardines i tonyina),en l’arròs integral, la soja, les verdures (com els espinacs), les carlotes, lescreïlles, el raïm, les mores, els plàtans i les taronges.

 

6. Magnesicomponent essencial dels ossosi de les dents, regula el metabolisme cel·lular, en la síntesi de proteïnes ien la contracció muscular. Està en el peix, les verdures de fulla verda, lesllavors de sèsam i de gira-sol, els cereals integrals i la fruita seca.

 

7. Sodi: regula la quantitat d’aigua del cos i ésnecessari per a combatre infeccions i produir àcid clorhídric a l’estómac, pera fer la digestió. Està en la carn, el formatge, el marisc, els embotits, latonyina i el pa. El clorur de sodi és essencial per al bon funcionament delsistema nerviós central i els músculs. És la sal de taula. 

 

8. Iode: indispensable per al bon funcionament de la glàndula tiroïdal i té un paper fonamental durant l’embaràs. Està en el peix, el marisc, lesalgues, la llet i derivats, els ous, els cereals, la sal comuna i en algunesfruites i verdures.

 

9. Zincajuda que el sistema immunitari funcione correctament,per a la cicatrització de les ferides, millora la salut d’ossos, pell i cabell iés un gran antioxidant. Està en la carn de porc i de corder, el peix, les ostres,els llegums, el rent, el segó i les anous.


10. Sofre: aporta aminoàcids essencials que el cos no produïx. Aliments: formatge,llegums, ceba, all, fruita seca, carn roja i llegums.